Recenzija | Jessica Jones

Dobrodošli u svijet gdje ništa nije crno-bijelo.

Kao dugogodišnji fan Marvela, a pogotovo njihovih ekranizacija stripovskih junaka čekao sam „napet kao puška“ 20. studenog i dolazak nove, druge po redu Marvelove serije u suradnji s Netflixom. Nakon Daredevila, koji je obilježio prvu suradnju s Marvelom, očekivanja koja sam postavio Netflixu otišla su u nebo za nadolazeće serije, a je li Jessica Jones ispunila ta očekivanja saznat ćete kroz ovaj review.

Serija o superjunaku koja to nije

Iako će većina ljudi pretpostaviti kako je riječ o superhero seriji, to zapravo nije slučaj… Barem ne u potpunosti. Ovo je prvenstveno kriminalistička serija s mnogo dramskih elemenata, a elementi superhero žanra pronalaze se u tragovima i služe kao „temelj“ na kojemu je izgrađena čitava serija. Čak ni antagonist nije lik iznimnih fizičkih sposobnosti, leteća kreatura ili nešto slično, ali više o tome kasnije.

Marvel na razini

Moram priznati kako prije gledanja serije nisam bio upoznat s likom Jessice Jones, kao i pretpostavljam većina vas koji ovo čitate, jer kao lik nije bila eksponirana dosad, barem ne u filmskom/TV svijetu. Ali to je ta Marvelova nepogrešivost – uzimanje manje poznatih likova i pretvaranje istih u velike uspješnice. Prisjetimo se samo prvog Iron Mana koji je prije svog prvog filma bio relativno nepoznat lik, a danas je jedan od najpoznatijih stripovskih junaka, i sve to zbog Marvelove ekranizacije koja je kasnije pokrenula pravu lavinu filmova o superherojima koje i dan-danas gledamo, a gledat ćemo ih još dugo u budućnosti kako sada stvari stoje. Svjedočimo pravoj maloj „renesansi“ u filmskoj i TV industriji, superhero žanr je postao jedan od najvećih pokretača industrije, a izgleda kako ni malo ne posustaje.

jess1

Shall we…

Kao i većina Netflixovih serija i ova odaje dojam kao da gledamo jedan vrlo dugi, ali izrazito kvalitetan film. Politika izdavanja svih epizoda odjednom omogućuje kontinuitet radnje i ne pušta vas da se odvojite s ekrana. Skoro svaka epizoda završava cliffhangerom i ostavlja vas gladnim za još. Ali nemojte da vas ta izjava zavara. Ovo nije jedna od onih serija koje igraju na cliffanger kartu kako bi zadržala svoje gledatelje, već je jednostavno toliko sadržajna da je sve toliko prirodno. Gledajući seriju na sredini sam se već zapitao kako je moguće da sam tek na pola serije jer izgledalo je kao da će kraj skoro, ali prevario sam se. Ovo, dakako, nije ništa loše.

Prvi se dio sezone bavi upoznavanjem gledatelja s likovima i radi to na odličan način, a ne nedostaje ni šokantnih scena koje su ipak zastupljenije u drugom dijelu sezone. Serija odlično prikazuje likove, nema tu klasičnih dobrih i loših likova, svaki lik je karakterno fenomenalno oslikan, a njihova djela na ekranu to najbolje pokazuju. Na prvi se dio može gledati kao na neki temelj za daljnju radnju, a na takav temelj bile bi ponosne i najbolje građevinske firme. Uvod u radnju je in medias res, a pozadinsku priču doznajemo kroz sad već neizbježnu tehniku korištenja flashbackova koji nisu prikazani kronološki, već su tematski vezani za epizodu u kojoj se prikazuju. Same flashback scene kvalitetno su odrađene i nema ih previše, već taman toliko da nam daju osnovne informacije bez prevelikog prebacivanja fokusa na iste. Također, produbljuju karakterizaciju likova i daju nam pobliže uvid u njihove akcije i ponašanje. I dok će sam početak nekima možda biti malo kaotičan, to i je njegova čar, jer kako dobivamo te flashback scene i kako serija dalje odmiče dobivamo dojam kao da spajamo puzzle jednu po jednu da bismo na kraju dobili krajnju sliku.

Drugi dio sezone razvija do kraja sve temelje koje prvi dio uspostavlja, a način na koji to radi oduševljava. Ogroman stretch epizoda od kojih je svaka nabijena akcijom, emocijama i dramom ne posustaje do kraja i same kulminacije svih događaja. Potresne scene koje ne ostavljaju nikoga ravnodušnim, svaki lik na ekranu potencijalna je žrtva, a na vama je samo da ostanete zalijepljeni za stolicu u iščekivanju nadolazećih događaja na ekranu, što vam ne bi trebao biti problem s obzirom na kvalitetu same serije.

Posebna pohvala ide piscima koji su radili na seriji, od same priče koja je uistinu zanimljiva, do odličnih dijaloga koji se posebno ističu u nekim epizodama, a posebno zbog likova i njihovih karakterizacija. Krenimo od Jessice Jones, glavne heroine ove serije. Njene sposobnosti su nadljudska snaga i, kako ona to voli reći, „controlled falling“, odnosno neka vrsta letenja. U slobodno vrijeme privatni je istražitelj, a te njene sposobnosti uvelike joj pomažu u poslu. Jessica nimalo nije slika pravog heroja, njen život, kao i kod većine stripovskih junaka, nije bio lagan, a u isto vrijeme može popiti zavidnu količinu alkohola, vjerojatno toliko mnogo da bi posramila većinu muškaraca. Odlično ju je skinula Krysten Ritter koja ima tu neku crtu za glumu pomalo disfunkcionalnih likova. I dok se ona bori sa svojim demonima, većinu kojih je izazvao glavni negativac Kilgrave, tu je njezina najbolja prijateljica Trish, koja na prvi pogled ima vrlo lagodan život – zvijezda najpoznatijeg radijskog talk showa u New Yorku i bivša dječja zvijezda, a kroz seriju saznajemo da (kako to obično i biva) u njenom životu ipak nije sve tako bajno.

jess2

Kilgrave je jedan od onih negativaca koje, koliko god da biste ih trebali mrziti zbog njegovih akcija, jednostavno volite. Nešto poput Jokera. Njegova sposobnost je kontrola uma, a očito je začarao i mene jer onako drskog ili kako bi Britanci rekli „cheeky“ lika kojeg tako fantastično utjelovljuje David Tennant jednostavno je nemoguće mrziti. I dok ćete osuđivati (ili nećete) njegove akcije, nećete si moći pomoći, a da pritom ne uživate u samom liku Kilgravea.

Ta odlična karakterizacija i sama priča serije odlično se vide kroz posljedice koje se događaju zbog nekih djela koje su likovi učinili, a u tom dijelu serija ne štedi nikoga. Svako dobiva svoj dio kolača tragedije. Također, posebno treba pohvaliti sve glumce na odlično odrađenom poslu, a kad bih krenuo isticati svakog od njih i lika kojeg utjelovljuju napisao bih još minimalno dvije stranice. (Ovoga puta poštedit ću vas toga, a i sebe od pisanja tolike količine teksta.)

Da ne bude sve tako savršeno, odnosno da ne ispadne kako pišem samo o pozitivnim stranama, kao i svakoj seriji i ovoj možemo pronaći neke mane. Mane koje ne utječu na kvalitetu same serije, ali i dalje su mane. Nekim likovima posvećeno je previše pažnje iako nisu toliko bitni za glavnu priču serije, barem ne sve do kraja. Dobio sam dojam kao da se nekih likova nisu htjeli „riješiti“ pa su ih nekako ukomponirali u priču.

jess3

Easter Eggs

Na našu sreću i ova ih serija ima. Uvijek je lijepo čuti ili vidjeti neke stvari i shvatiti neku referencu – daje nam neku svijest o povezanosti s likovima u cijelom Marvelovom Universeu. Tako možemo čuti dosta referenci na Avengere i bitku za New York, vidjeti i čuti neke reference vezane za Daredevila, a isto tako vidjeti Jessicin kostim iz stripa o kojem se u seriji priča kroz šalu. To naravno nije sve, a ostatak se potrudite pronaći sami.

„You can’t fix me. I’m unbreakable.“

jess4

Riječi su koje se odnose na Lukea Cagea, a ako se pitate tko je to, bit će dobro da pogledate seriju. Idući na redu koji dobiva svoju seriju kao lik je uveden u ovoj seriji, a u njoj ima dosta veliku ulogu. Cage je još jedan od ljudi s iznimnim sposobnostima, čovjek neprobojne kože kojeg utjelovljuje Mike Colter koji izgleda kao da je iz stripova precrtan na male ekrane. Nadam se i pojavljivanju Jessice u njegovoj seriji zbog same prirode njihovih odnosa.

Sam uspjeh prve dvije serije posebno me veseli jer opet možemo očekivati odličnu seriju iako će biti teško ispuniti očekivanja obožavatelja koja ostaju nakon Daredevila i Jessice Jones, ali ako je Jessica Jones uspjela, zašto ne bi mogao i on.

Ah, sudbo, zašto je gotovo?

Dok sjedim u fotelji pišući ovaj tekst i razmišljam o tome kako sam sigurno zaboravio napomenuti i napisati neke stvari, svjestan sam kako je nemoguće napisati sve ono što sam htio, jer eto, misli se pogube u moru riječi koje su ispisane, ali nadam se da ste dobili neku ideju u tome koliko sam oduševljen samom serijom. Iako sam pokušao ne dopustiti da nerd u meni izađe previše van, siguran sam da se negdje uvukao u tekst. Apsolutno must watch serija, prije svega za fanove Marvela, ali isto tako i za ostatak publike koja možda inače i ne bi pružila šansu ovako nečemu.

Do idućeg čitanja…

#kilgravemademedoit