Filmska recenzija | Alien: Covenant

Oda ljudskoj gluposti uz dašak egzistencijalne filozofije

Napisao  Utorak, 23 Svibanj 2017

Ako postoji neko filmsko čudovište poznato i publici koja inače izbjegava takav žanr, onda je to zasigurno Alien - kultno filmsko stvorenje nastalo kao mračan produkt prekrasnog uma, nažalost pokojnog, švicarskog umjetnika H.R. Gigera.  Sama priča o nastanku i povijesti franšize je materijal za sasvim poseban članak. Naime, malo je nedostajalo da Giger npr. ne bude upleten u film, ali stvari su se na kraju tako posložile i ostalo je povijest.

Od izlaska prvog filma je prošlo točno 38 godina (od mene je stariji samo 7 dana), a i dan danas se smatra jednim od najboljih, ako ne i općenito najboljim predstavnikom oba žanra (sf i horror). Pothvat je to koji uspijeva rijetkim filmovima ovog žanra budući da atmosfera vrlo često ovisi o korištenju specijalnih efekata, ali i drugim tehničkim elementima koji su podložni zastarijevanju.

AC6

Uspjeh i utjecaj koji je franšiza imala (i ima) na pop kulturu je enorman. Tako smo kroz godine dobili pregršt stripova, novela, figura, video igara, ali i nove nastavke filmova. Od posljednjeg naslova u franšizi je prošlo točno 20 godina (Alien Resurrection), dok smo prije 10 godina dobili drugog od dva križanca s drugom popularnom sf franšizom (Predator) u vidu AvP: Requiem filma.

Ridley Scott koji je odradio prvi dio serijala je nakon toga odlučio napraviti odmak od ustaljene radnje i poznate franšize te nam je s Prometheusom prije pet godina servirao svoju viziju „uvoda“ u svijet poznatih čudovišta. Film je to koji je mnoge fanove serijala naljutio, razočarao i ostavio u nevjerici. Iako je bio prekrasno snimljen i izrežiran, a uz to se dodirnuo nekih zanimljivih pitanja i spomenuo vrlo popularnu rasu koja je godinama intrigirala fanove (space jockey), problem je što je nudio jako malo odgovora.

AC2

Bilo kako bilo, film je imao svoje pristaše te je polučio pristojan uspjeh na kino blagajnama i ponukao Ridley Scotta da se upusti u snimanje nastavka. U međuvremenu je iskrsnuo i potencijalni novi nastavak osnovnog serijala koji bi se dodirnuo glavne heroine Ripley i služio kao direktni nastavak njene priče iz drugog filma. Scenarij je navodno bio gotov, a uz Ripley (Sigourney Weaver), trebao se vratiti i Hicks (Michael Biehn), dok je sve trebao režirati Neil Blomkamp poznat ponajviše po odličnom District 9.  Fox (vlasnik prava na Alien ime) je stavio tu ideju na led te je Scott krenuo na svoj projekt.

U početku je film zamišljen samo kao direktni nastavak Prometheusa, da bi kasnije u razvoju Scott odlučio film napraviti kao poveznicu između Prometheusa i prvog Aliena. Istina je da je Scott često mijenjao priču već i kod Prometheusa, tako da su mnogi pristupili ovom filmu sa skepsom i strahom od dodatnog razvodnjavanja kultnog imena.

AC9

Kako je sve skupa ispalo?

Moram vas upozoriti da će tekst sadržavati spojlere, tako da ako želite biti iznenađeni, preskočite ostatak teksta i uputite se u kino dvorane.

Film počinje kratkim segmentom gdje vidimo Petera Weylanda (Guy Pearce) u filozofskoj konverzaciji sa svojim „djetetom“ - androidom Davidom (Michael Fassbender). Oba su nam lika poznata iz Prometheusa. Nakon toga nas priča vodi na svemirski brod Covenant (naslov filma) gdje pratimo androida Waltera (također Fassbender) i njegovo uzdržavanje broda na misiji prema planeti Origae-6 gdje ljudi planiraju podići novu koloniju sa svojih 2000 kolonista u cryo snu i preko 1000 zamrznutih embrija. Usred punjenja gigantskih solarnih ćelija brod pogodi zračenje neutrina te pritom ošteti brod i usmrti nekoliko članova posade, uključujući i kapetana.

AC 1

Ostatak posade prilikom popravka broda zaprimi nejasnu poruku iz obližnjeg sistema te skrenu sa svoje glavne misije kako bi istražili podrijetlo neobičnog signala. Na novoj planeti zateknu poznatu floru dok fauna nije prisutna ni u tragovima. Istražujući izvor signala nalete na brod iz Prometheusa (Derelict), ali neki članovi posade u međuvremenu bivaju zaraženi nepoznatim patogenim čiji se efekti vrlo brzo pretvore u kaos i krvoproliće…

To bi ukratko bila okosnica priče, koja sama po sebi dosta podsjeća na prvi Alien u kojem posada isto tako zatekne identičan brod na kojem se jedan od članova zarazi neobičnim organizmom iz čega nastane svima poznati zaplet.

Ono što prvenstveno moram pohvaliti su kamera Dariusza Wolskog, montaža Pietra Scalie (oba su česti suradnici Ridley Scotta), kao i sama režija. Scott unatoč godinama tehnički maestralno vlada zanatom. Film je vizualno apsolutno svjež i prekrasno snimljen. Svaka scena odiše grandioznošću, što se najviše vidi na krajolicima i setovima. Film je sniman na prekrasnim Australskim i Novozelandskim predjelima čiji pejzaži odišu ljepotom, ali i nekim prijetećim osjećajem. Pohvalu zaslužuje i muzika Jeda Kurzela koja vješto koristi poznate elemente iz oba serijala (Goldsmithovu temu iz Aliena, kao i Streitenfeldovu iz Prometheusa) i dozira ih tako da evocira poznato, bez da pada u zamku prevelike nostalgije ili pak recikliranja.

AC8

Velike pohvale zaslužuje i Michael Fassbender koji apsolutno krade svaku scenu, bilo da se pojavljuje kao David ili Walter, dok apsolutno briljiraju u scenama kada su oboje na ekranu u svojim kratkim izmjenama egzistencijalističkih filozofskih pitanja. Trenutci su to koji riskiraju da postanu dosadni ili možda pretenciozni, ali u ovim vještim rukama uspješno navigiraju kroz zamke stereotipa i sladunjavosti te drže interes gledatelja u svakoj sekundi bilo da gledamo sviranje obične flaute ili citiranje Ozymandiasa.

Ostali likovi su nažalost većinom ili loši ili jednostavno neprimjetni. Izuzev možda glavnog ženskog lika Daniels (Katherine Waterstone) koji bi trebao biti verzija Ellen Ripley ili možda pilota svemirskog broda Tennesseea (Danny McBride), ostalim likovima nije lako zapamtiti ni ime, a kamoli osjetiti ikakvu emotivnu vezu. Likovi su ovdje samo da služe kao lutke za krvave i brutalne scene smrti. Kako je cijeli brod kolonizacijski, posada je skoro u potpunosti sastavljena od bračnih parova. Nažalost, to je tako loše odrađeno da u većini situacija ni ne znamo tko je čiji partner, čime se u potpunosti gubi emotivna involviranost. Što je najbolje, na internetu postoje kratki filmovi u kojima se posada predstavlja i saznajemo njihovu povijest i osobnost, ali je nejasno zašto to nije uvršteno u film. Ovako će to biti dostupno samo najvećim fanovima koji su pratili produkciju filma od samih početaka.

AC13

Još gora stvar je da vjerojatno nikada prije u ovakvom filmu (a da nije C kategorija tipa Sharknado) nisu postojali tako glupi, nerealno napisani likovi sa poznavanjem brodskih, taktičnih ili pak medicinskih protokola na razini pregažene amebe. Doduše, da nije bilo tako loših likova, vjerojatno ne bi ni bilo zapleta, jer:

1. na planet na koji dolaze po prvi puta ikad, oni kroče bez da stave skafander
  2. kada netko od njih biva zaražen i pokazuje akutne znakove već nakon par minuta, ne postoji karantena, već ga ruku pod ruku vode na brod dok on bljuje i pljuje krv posvuda
  3. krv je toliko skliska da padaju po njoj kao da gledamo stare nijeme slapstick komedije
  4. posada puca puškom unutar samog broda i to direktno prema skladištu punom eksploziva
  5. kapetan vidi da je kraj androida ubijen čovjek, ali on i dalje priča samo s njim bez da zove pomoć
  6. isti taj kapetan na nagovor androida stavi glavu iznad poznatog alien jaja, jer android kaže da je „sigurno“
  7. ako je moguće da likovi budu razdvojeni, bit će, jer iako su prisustvovali masakru, sigurnije je ne biti zajedno
  8. pilot broda odlučuje kolonizacijski brod s 2000 posade i 1000 embrija nužnih za opstanak misije spustiti u atmosferu jer ga zanima što mu je sa suprugom

Fanove Xenomorpha će zasigurno smetati izmjene u životnom ciklusu samih stvorenja. Naime, od stadija facehuggera do odraslog Aliena u filmu ne prolazi niti pola sata. Doduše, moguće da će se pokazati da ovo nije njihova finalna verzija, budući da se nigdje ne spominje ni poznata kraljica. Puritance će zasmetati i to što podrijetlo Aliena gubi na mistici. Do sada se mislilo kako su oni drevna, iskonska stvorenja, dok ovdje ispada da su produkt eksperimenata znatiželjnog androida.

Kako nakon ovih točaka mogu za film reći da je prvenstveno dobar? Stvar je prvenstveno u očekivanjima. Film oduševljava u dosta elemenata, tako da se na ove naivne stvari može nekako zažmiriti, iako zbog toga ostaje tuga za propuštenim prilikama. Mišljenja sam da ne treba očajavati, već se nadati novim filmovima u kojima će se neke stvari dodatno pojasniti. Idući najavljeni film bi trebao biti tranzicija s radnje u Prometheusu na ovdje spomenute događaje.

AC11

Izuzev genijalnih tehničkih elemenata i odlične Fassbenderove glume, moram pohvaliti Scottovu vještu kombinaciju dodvoravanja fanovima Prometheusa, Aliena, a da je opet ostao i vjeran sam sebi s prvotnom idejom koju je imao kada je radio Prometheusa. Tako smo dobili odgovore na mnoga pitanja iz Prometheusa, vidjeli tranziciju prema Alienu, a opet je zadržan i naglasak na egzistencijalnim i religijskim pitanjima koje je Scott očito htio kontemplirati i dodatno razraditi.

Film je to koji nudi brojne pamtljive scene, bilo da se radi o referencama na Blade Runner, odnos dva androida, uništenje cijelog jednog grada ili pak prekrasnoj sceni gdje David prisustvuje rađanju malog Xenomorpha koja uz posebno osvjetljenje u mračnoj pećini poprima čak i neku neobičnu romantičnu notu. Postoji velika šansa da će vaše osobno iskustvo biti puno lošije, a kod nekih možda i puno bolje, ovisno koliko ćete biti otporni na navedene i očite mane, ali nedvojbeno je veliko zadovoljstvo ponovno vidjeti Aliena na velikim ekranima.

Ocjena: 75/100

2017 Svi 23 11:54:48 AM
Odlična dubinska analiza filma i još jedna potvrda za mene da ovo ne treba ići gledati u kino, osim ako netko nije teški fan Alien filmova. Ruku na srce, što god da je Ridley napravio, ne bi zadovoljio sve. Sumnjam da će iskupljenje stići u nekom narednom filmu. Najbolji Alien film je desetljećima iza nas i nostalgija nema ništa s tim.
Yakuza_stinger
2017 Svi 23 11:58:56 AM
Složio bih se 100% s recenzijom. Da je to neki novi standalone film s drugim imenom, bilo bi bolje. Ali kad nosi ime Alien, e to je već sasvim druga priča.
madSuperCrash
2017 Svi 23 12:35:38 PM
Za mene stvarno ne trebaju puno napravit da me oduseve. Malo trcanja kroz uske hodnike, malo panike, bjezanja i horora i to je to. Nadam se da su bar malo iskopirali jedinicu u nekim stvarima.
jeedah
2017 Svi 23 12:50:21 PM
Mene je film odusevio i sad jos vise volim Prometheus sto se mene tice ne treba nikakvo iskupljenje neka nastave sta su mislili. Nadam se samo da nece dozivit krah u kinima.
Blade
2017 Svi 23 01:28:47 PM
Drago mi je da je Tzereen uskočio s recenzijom jer ja stvarno zbog slavlja nisam bio u stanju napisati recu iako sam gledao film u petak, a u principu su nam mišljenja jako slična i osobno bi dao ocjenu ili 73 ili 74 u konačnosti.
19Marksman89
2017 Svi 23 01:44:01 PM
2/10 smece od filma..u sat i pol radnje gledas kako hodaju,andoridi sviraju frulu,ljube se u usta,tuku se ko u matrixu i onda imas 15min onoga sta si zapravo doso gledat..zelim mu da propadne cim prije dok nije do kraja pokvario ovo kultno ime.
Fox
2017 Svi 24 10:33:30 AM
Odlično napisana i detaljna reca, potpisujem praktično sve što si napisao. Inače, generalnog sam mišljenja da se porijeklo aliena uopće nije trebalo istraživati na ovaj način (uvođenje Engineersa smatram osobitim promašajem) i Prometej mi nikako nije bio sjeo pa mi je Covenant malo drugačijim smjerom radnje i igranjem na kartu nostalgije bio dobrodošao odmak od toga, a mislim da se narativ još solidno i iskopao iz sranja u kojeg ga je odveo prethodnik. Bez obzira na to, ontološka pitanja koja se razmatraju u filmu razrađena su na zanimljiv način, Fassbender kao android s kompleksom boga tu osobito briljira.

Retardiranost posade također smatram najvećom manom filma, no sirova karizma samog xenomorpha koji ponovno dokazuje da je jedna od najupečatljivijih i najfascinantnijih filmskih beštija koje su ikada ugledale silver screen dovoljno je jaka da premosti i nadvlada spomenute nedostatke i nelogičnosti kojih je uistinu jako puno. Ponovno vidjeti closeup slinave beštije na velikom platnu u mraku kino dvorane uistinu je fenomenalno iskustvo.

Išao sam na projekciju jako reduciranih očekivanja i na kraju dobio skroz solidan film koji je, po meni, za klasu iznad Prometeja i samo me dodatno nabrijao na odigravanje Isolationa. Not bad, I say.
2017 Svi 24 11:50:21 AM
Thanks Fox.

Blade, nema problema, anytime.

Da, znao sam od početka da će mnogi mrzit ovaj film. Prevelika je ovo franšiza i kad nešto naprave drugačije ili lošije mnogi su izuzetno razočarani.
Na sreću ja sam, unatoč očitim nedostacima, vrlo zadovoljan. Nadam se da ćemo dobiti još pokoji nastavak, bilo prequel, bilo sequel, meni svejedno.
Urizen
2017 Svi 25 12:51:43 AM
Film je kata-f'king-strofa. Iako sam imao jako niska očekivanja, nakon onog smeća od Prometheusa, Scott je još jednom uspio nadmašiti sam sebe. Ovaj put i bez pomoći Lindelofa, koji je ujedno glavni i odgovorni krivac za Prometheus.

Svaka čast i scenaristima koji su uspjeli maksimalno sjebat evoluciju i razvojni ciklus Aliena.
O'Bannon se sigurno okreće u grobu k'o odojak na ražnju.

I kao šlag na kraju, svaka čast Severu i njegovom klasičnom pretencioznom smeću od prijevoda.

Okej.
2017 Svi 26 11:19:33 AM
Pogledao sinoć, jednostavno sam morao otići u kino nakon tolikog dizanja prašine. Ukratko - teatar apsurda i prilagođavanje čitavog koncepta aliena za potrebe filma. Ali ako ništa drugo, ovaj film je potvrdio kolika nebuloza su Alien vs Predator filmovi. Ovo je baš za teške fanove.

Ali pazi ti to, planirana su još dva filma prije originalnog Aliena iz 1979. Koliko još toga mogu masakrirati po pitanju čitavog koncepta, stvarno mi nije jasno. Eto, mene ponajviše zanima objašnjenje za LV 426 (u kojem trenutku se to dogodilo), i ne sumnjam da će ga na kraju ponuditi. Ali ona teza "perfect organism" svakim ovakvim filmom sve više gubi na značenju.Više djeluje kao da je David degradirao savršeno biološko oružje, sve kako bi stvorio novu vrstu organizma, koja je valjda jača i otpornija od neomorpha.

No opet, u neku ruku mi je i drago da imamo nove Alien filmove. Ubijte me. :D
Deadwalker
2017 Svi 26 12:37:54 PM
Fast forward 10 godina u budućnost. Ridley Scott na premijeri 5 prequela na kratak upit novinara o kritikama fanova i filmske struke kaže "Ne shvaćam iskreno toliku negativnost prema filmu. To je priča rađena za djecu."

AKTUALNO

• 1