Napisao/la  Adriano Grgić Ponedjeljak, 05 Prosinac 2016

Recenzija | Final Fantasy XV

Je li Final Fantasy XV bio vrijedan čekanja?

Final Fantasy XV igra je na koju smo čekali dugih deset godina. Sve je počelo najavom igre “Final Fantasy Versus XIII“ na E3 sajmu 2006. godine. Glavni direktor igre bio je Tetsuya Nomura, a s vremenom se prašina oko igre počela spuštati, a informacije smo dobivali na kapaljku. Long story short, na E3 sajmu 2013. godine Versus XIII je postao Final Fantasy XV, izašla je nova PlayStation konzola, a direktorsku palicu preuzeo je Hajime Tabata, kako bi se Nomura mogao posvetiti Final Fantasy VII Remakeu i Kingdom Heartsu III. Razvojni put dug 10 godina završio je u utorak, 29. studenog, a fantastični traileri i ljubav obožavatelja prema Final Fantasyju rezultirala je najboljim launchom u povijesti serijala gdje je u prvom danu prodano više od 5 milijuna primjeraka.

O čemu se tu zapravo radi?

Priča je oduvijek bila jača strana Final Fantasy serijala i po tom pitanju Final Fantasy XV ne odskače daleko od ostalih igara. Priča je zanimljiva, dizajn protagonista i antagonista je odlično odrađen i glavni likovi priče ostat će vam u dugom sjećanju. Igra vas polako uvodi u priču, zaplet vas uvlači u Eos, a vrhunac, rasplet i kraj će vas držati na rubu stolca dok s divljenjem buljite u ekran. Dobra priča mogla je biti bolje ispričana, jer će neke stvari na kraju ipak ostati nejasne i nedorečene, no očekujem da će dosta toga biti jasnije izlaskom DLC sadržaja. Uz to, preporučuje se da prije igranja igre pogledate Kingsglaive: Final Fantasy XV film i Brotherhood: Final Fantasy XV anime kako bi bolje razumjeli situaciju u Eosu i kako bi vam odnosi među likovima bili jasniji jer vam igra te stvari neće detaljno objasniti.

Četiri mušketira na epskom roadtripu

Igramo u ulozi princa imenom Noctis Lucis Caelum, koji s tri najbolja prijatelja kreće na putovanje u prekrasan grad Altissiu gdje se treba održati njegovo vjenčanje s Lunafreyom Nox Fleuret. Kruna igre je odnos Noctisa sa svoja tri prijatelja i sva četvorica će vam brzo prirasti srcu bez obzira s kakvim ste predrasudama krenuli igrati igru. Svaki lik ima jasno izraženu osobnost, vlastite snage i slabosti te sposobnosti koje vam pomažu u putovanju. Ignis Scientia je taktičar, vozač i glavni kuhar u ovom četvercu. Najviše koristi imat ćete od jela koje on skuha, pošto će vam ta jela podizati statove i pomagati vam u igri. Gladiolus Amicita dolazi iz obitelji čiji je glavni zadatak čuvati kraljevsku obitelj. Međutim, Gladio i Noctis su vrlo brzo razvili bliski, prijateljski odnos i Gladio igra vrlo važnu ulogu u ovoj veseloj družini. Gladio je najsnažniji od četvorice te ćete se u borbama najviše oslanjati na njega i njegove sposobnosti. Prompto Argentum je zadnji od četvorice, stari prijatelj princa Noctisa i jedan od zabavnijih likova u igri. Prompto voli fotografirati te ćete često imati na izbor spremiti slike koje je on uslikao tijekom putovanja i prisjetiti se trenutaka koje ste zajedno prošli.

Odnosi između četiri prijatelja uvjerljivi su i zabavno je pratiti njihove reakcije na razne događaje koji će vam se dogoditi tijekom putovanja. Tijekom borbe likovi će paziti i pomagati jedno drugome, nakon razgovora sa seksepilnom Cindy će se međusobno zafrkavati, kad ćete putovati na leđima Chocoboa će se međusobno preticati, negodovat će kada krene padati kiša, itd. Imat ćete osjećaj kao da pratite putovanje četiri stvarne osobe, a ne četiri dosadna, siva i nestvarna lika što je veliki uspjeh razvojnog studija i sve što radite u igri će vam biti zabavnije baš radi njih četvorice.

Prompto zna uslikati predivne fotografije koje ćete rado sačuvati

Što nam sve nudi Eos?

Radnja se odvija u Eosu, svijetu u kojem je smještena radnja ovog nastavka. Mapa je ogromna i lijepo dizajnirana. Mnogi na internetu uspoređuju veličinu ove mape s veličinom mape iz drugih igara (The Witcher 3, recimo), no moram reći da je jako teško ovo uspoređivati s mapama iz ostalih ovogeneracijskih RPG-ova. Mapa je ogromna no ne mogu se oteti dojmu da je pusta za jedan open-world akcijski RPG ove generacije. Razvojni studio dosjetio se lukavom načinu kako da razbije tu prazninu - tijekom lutanja po mapi će se iznad vas zaustaviti leteći transporter pun protivničkih Magitek vojnika koji će iskočiti u vašoj blizini i napasti vas. Uz to su po mapi raspoređene životinje s kojima se možete boriti, a ako putujete noću, iz čistog zraka će se stvoriti stvori Daemoni – vjerojatno najteži protivnici u igri. Naravno, svijet Eos-a krije mnoge tajne i prekrasne lokacije koje motiviraju igrače da nastave lutati tim, donekle, praznim svijetom. Očekujte ogroman svijet, ali nemojte očekivati da će biti bogat sadržajem kao što je bio svijet u The Witcheru 3. Nije loše, ali moglo je biti bolje.

Neke lokacija oduzimaju dah

A šta da radiiiim, kad je Eos tako velik?

Osim eksploracije, najviše aktivnosti nude vam side-questovi. Kad dođete u neko novo područje, vjerojatno ćete se zaustaviti na nekom stajalištu, bio to mali gradić ili obična benzinska crpka. Tu ulazite u restoran te od lokalnog tipstera dobivate informacije o području u kojem se nalazite. Obično vam tipsteri nude nekoliko prilika za zaraditi novac tako da idete u lov na čudovišta i to mi je jedna od najzabavnijih aktivnosti u igri. Čudovišta koja lovite jako su dobro dizajnirana i stvarno je gušt pobijediti protivnika koji djeluje veće, jače i opakije od vas. Ostale aktivnosti nisu toliko atraktivne, a najčešće se svode na trivijalne stari – donesi mi mineral, donesi mi sastojak za novo jelo, donesi mi pet crvenih žaba i slično. Fetch questovi nisu nam strani, a u ovoj igri služe kao motivator za otkrivanje novih područja i lutanje po mapi.

Iako trivijalni i dosadni, nisu tolika muka za rješavati upravo zbog naša četiri junaka koji će svojim ponašanjem i takav quest učiniti zabavnim. Šteta što side questovi nisu povezani s pričom jer bi tako mogli objasniti neke nejasne segmente, no što je tu je. Ako vam lov dosadi, tu je i ribolov! Princ Noctis uživa u ribolovu i to mu je jedna od najdražih aktivnosti. Jednostavan mini game u kojem sam proveo više vremena nego što se usudim priznati, ribolov dođe kao zgodna pauza od silnih borbi i lutanja po mapi.

Nakon svega što je prošao, princ Noctis opušta se u ribolovu

Audi ili kokoš?

Glavno sredstvo kretanja po ogromnoj mapi je Regalia, automobil kralja Regisa, oca glavnog junaka. Inače, Tabata je u jednom trenu rekao kako očekuje od igrača da Regaliu dožive kao člana svoje družine te da bi ona trebala metaforički predstavljati kralja Regisa i kroz igru to zbilja postane tako. Bez Regalie putovanje po mapi bilo bi gotovo nemoguće, upravo zbog ranije spomenute veličine Eosa. Regaliu najčešće vozi Ignis, no igrač može izabrati da sam upravlja automobilom. Nažalost, vožnja je u potpunosti automatizirana tako da igrači neće imati preveliku kontrolu nad automobilom, no vožnja sa spuštenim krovom s lijepim vizualima u daljini djeluje zadovoljavajuće. Zgodan touch je da ćete si tijekom vožnje moći upaliti radio i preslušavati pjesme koju su označile Final Fantasy serijal, a znam da svatko od vas ima svoje favorite.

Alternativa Regaliji je zaštitni znak serijala – Chocobo i tu već igrač ima potpunu kontrolu u kretanju po mapi te nije ograničen na cestu. Četvorica junaka će se spontano krenuti preticati i zafrkavati, a pjesma koja svira dok ste na Chocobovim leđima mi je jedna od najdražih u igri. Uz to, ponuđen je i mini game gdje se možete utrkivati s Chocoboima ili prelaziti stazu s preprekama u određenom vremenskom periodu. Na kraju, I Regaliu i Chocobo-a možete customizirati, što će se svidjeti većini igrača, a Regalia će do kraja igre i poletjeti.

Vrhunska zabava na leđima poznate ptičurine - i Chocobo je dobio svoj mini game

Mehanike igre

Osim open-world pristupa, velika promjena je sustav borbe. Nema više dosadne borbe na poteze, već se ovaj puta borba odvija u stvarnom vremenu i izuzetno je fluidna, zabavna i dinamična. Mehanika borbe je naizgled jednostavna, no i dalje je otvoren prostor taktiziranju. Igrači, ako žele, mogu zaustaviti igru i razmisliti o svom sljedećem potezu, no meni osobno je bilo zabavnije donositi odluke u trenutku, dok borba traje. Noctis ima posebnu Warp tehniku kojom može brzo mijenjati pozicije tijekom borbe i napadati sa svih strana, dok će Ignis, Prompto i Gladio odgovarati na vaše naredbe i koristi svoje sposobnosti. Svakom borbom i side questom igrač zarađuje experience koji se tek uzima u obzir kada na sigurnom provedete noć (bilo u kampu pod zvijezdama, kamp prikolici ili u hotelu). Uz to igrač zarađuje AP bodove kojima će unutar Ascension sustava otključavati nove sposobnosti i poboljšavati statističke pokazatelje Noctisa, Gladia, Prompta i Ignisa.

Uz to, igrači će skupljati elemente (vatra, struja, led) pomoću kojih će raditi magije za korištenje u borbi. Naravno, tu je i dobro poznati Summon sistem kojim ćemo, kad zagusti, prizivati Astrale da nam pomognu u borbi. Ne treba ni spominjati da prizivanje božanstava izgleda spektakularno na ovoj generaciji konzola. Na kraju, valja napomenuti da se u drugoj trećini igre open-world iskustvo mijenja u linearno iskustvo, posebice trinaesto poglavlje koje je pravi Final Hallway XV. Igrači će zbog priče izdržati tu torturu, no ostaje misterij zašto si je razvojni studio dozvolio tako lijen i neinspirativan dizajn.

Slika za pamćenje - ne znamo je li bolji combat sistem ili dizajn protivnika

Oči, uši i duša

Igra izgleda i zvuči jako dobro. Za razvoj igre zaslužan je Luminous Studio engine koji isporučuje zadivljujuće rezultate. Igru sam odigrao na PS4 Pro konzoli i ona se vrtjela na stabilnih 30 sličica po sekundi, čak i u vizualno zahtjevnijim dionicama. Fizika i animacije također djeluju jako dobro, posebno ako obratite pažnju na ponašanje odjeće i kose likova u pokretu. Ogroman svijet izgleda jako dobro (iako bih osobno volio još više detalja), a velika pohvala razvojnom studiju je da nema učitavanja dok se krećete po mapi. Sve djeluje jako fluidno, a igra svjetla i sjene pruža zadivljujuće vizuale.

Soundtrack je, također, velika snaga ove igre. Pod dirigentskom palicom Yoko Shimomure, znao sam da nas očekuje prava poslastica još od vremena live koncerta u studiju Abbey Road. Na Soundtrack nemam nikakve zamjerke i Yoko je napravila fenomenalan posao te na najbolji mogući način pojačava i naglašava ono što se događa na ekranu. Gratia Mundi, Somnus, Omnis Lacrima, Fight Fantastica i ostale pjesme jako ću dugo preslušavati te ako nemate namjeru odigrati ovu igru, toplo vam preporučujem da barem odslušate soundtrack.

U manje od 5 minuta pokazujemo odličan dizajn lokacija, borbe i protivnika te fenomenalan soundtrack

Final Fantasy XV vas polako uvodi u svoj svijet, osvaja vas zanimljivom pričom i onda vas rasturi snažnim emocijama kojima ćete se morati nositi igranjem ove igre. I to je ono što sam želio dobiti od ovog iskustva – zanimljivu priču, dobre likove i snažne emocije koje dugo niti jedna igra nije izazvala u meni. Final Fantasy XV isporučio je sve to i nakon 40-tak sati se još uvijek ne mogu odvojiti od Noctisa, Ignisa, Gladia i Prompta. Dizajn čudovišta, odličan combat sistem, interesantan antagonist i priča potisnuli su mane koje igra ima te niti u jednom trenutku mi nije bilo žao što sam kupio igru. Final Fantasy XV igra je za fanove serijala i za one koji prvi put igraju Final Fantasy, a promjene u ovoj igri stavljaju serijal na pravi put ka svijetloj budućnosti.

Genesis
2016 Pro 05 10:36:55 AM
dobijem 404 gresku kada kliknem na link,...
Fenix
2016 Pro 05 10:55:50 AM
Radi sad, skripta je postavila krivi link na forum. Uzivajte :P
Genesis
2016 Pro 05 11:01:27 AM
procitah recenziju, vrlo dobra i lijepo sazeto sto ljudi mogu ocekivati
2016 Pro 05 11:11:16 AM
Odlična reca.
Kabegami
2016 Pro 05 11:12:49 AM
Odlicna recenzija. Uzivao sam citajuci je. :)
Flipper
2016 Pro 05 12:30:35 PM
Odlično napisano. Nabavljam sigurno. Pogotovo sto si rekao da su likovi zapravo odlično karakterizirani. Bojao sam se da ce biti jednolični.

I da pitam jel' taj 13. chapter predug?

Poslano s mobilnog telefona S7

Ninja_Krmacha
2016 Pro 05 01:42:48 PM

I da pitam jel' taj 13. chapter predug?

Poslano s mobilnog telefona S7

Treba ti negdje sat i pol do 2 sata da prođeš to poglavlje, obavezno javi dojmove jednom kad odigraš igru  :)
2016 Pro 05 01:53:07 PM
Fakat odlična recenzija.
Zanimljiva, jasna i tečna.
Frank
2016 Pro 05 02:29:46 PM
Dobra recenzija, odigrat će se kao i svaki FF do sada. No kontrolirat ću se i uzeti je na nekom sniženju, možda već za Badnjak.

[member=424]Ninja_Krmacha[/member] koliko ti je trebalo vremena za prelazak i kakav je post game sadržaj?
Ninja_Krmacha
2016 Pro 05 03:08:43 PM

Mislim da je bilo 38 sati. Sve ovisi kak igraš, hoćeš li lutat po svijetu ili rushat main story.

Post game sadržaj je ok, imaš open-world sa side questovima i ostalim zanimacijama. Ja trenutno svaki dan upalim i odradim lov na neko čudovište, malo pecam i istražujem mapu i stvarno se zabavljam, mislim da ću sigurno još deset sati ulupati u igru, ako ne i više
Frank
2016 Pro 05 03:24:00 PM
Nema odustajanja dok ne riješiš kornjaču.  8)
Icek™
2016 Pro 05 03:37:20 PM
"Nema više dosadne borbe na poteze" napisati u Final Fantasy recenziji...cccc...
Genesis
2016 Pro 05 03:49:17 PM

po toj izjavi vidis da osoba koja je pisala recenziju nije FFfan ili ne preferira toliko jrpgove, jer su vise manje jrpgovi svi bazirani na poteze, no u danasnje vrijeme se prilagodjuju zapadnom sistemu....
Soul
2016 Pro 05 04:00:04 PM

2016 Pro 05 05:03:08 PM
Ako želiš dobru borbu na poteze, onda trebaš obavezno upakirati i utjecaje okoliša, vrste terena na kojem se krećeš, možebitno i visinu s koje napadaš i slično. S obzirom na današnji stav industrije videoigara, borba na poteze je arhaična. No opet, to ne sprečava da bude odličnih igara i u toj kategoriji, kao XCOM (koji je ipak ponajprije strategija na poteze), Divinity:OS, Wasteland 2...Final Fantasy je već puno ranije promjenio sistem borbe, stvarno ne vidim da će vratiti natrag.
Ninja_Krmacha
2016 Pro 05 05:30:38 PM

A jebiga, to je moje mišljenje. Nedavno sam si na PS3 skinuo Final Fantasy VIII da ga odigram čisto zbog nostalgije i izdržao sam jedva do kraja prve četvrtine. Random encouteri i turn-based combat sistem su možda prije bili zabavni, a sad mi više djeluju kao chore i dosadni su mi.

Combat sistem u Final Fantasyu XV me još uvijek drži da igram igru i mislim da im je ta promjena pun pogodak, pogotovo za današnje tržiše. Imaš ti i ovdje mogućnost da zaustaviš vrijeme i da si planiraš poteze, no ne vjerujem da će itko razbijati dinamiku i fluidnost borbe koja baš nekako paše takva kakva je. A i meni je zabavnije donositi odluke u trenutku dok me napadaju sa svih strana, nego pauzirat i promišljat.

Kužim da će ljubiteljima JRPG-ova i stari igara iz Final Fantasy serijala zasmetati to što sam rekao, ali meni je to tako, drago mi je da su promijenili combat sistem, vrhunski se zabavljam igrajući igru i mislim da je serijal krenuo u dobrom smjeru. Pa kad odigraš igru (ako već nisi), vidjet ćeš slažeš li se ili ne.
Figo
2016 Pro 05 08:20:48 PM
lijepa i detaljna recenzija  :ay: ocjena realna..
što se tiče borbe meni ovo izgleda prekaotično i pretjerivanje, možda imam takav dojam radi kamere, a najviše mi smeta što se jednim gumbom možeš doslovno teleportirat kamo želiš, wtf?!?
najbolja kombinacija mi je ipak bila u FFXII sa Gambitima - ko je igrao sjetit će se :)
sad su išli modernijim tonom, to se vidi, moderni svijet, moderan combat - morala bi igra biti dobro prilagođena turn based borbi ako bi krenuli u tom smjeru..
F_i_C_O
2016 Pro 05 11:20:54 PM

To se moglo lako rijesiti, mogli su jednostavno staviti opciju da imas combat system onakakv kakav je bio u FF XIII, igra sama po sebi mozda i nije najbolja u serijalu, ali battle sistem je bio za čistu desetku.

Btw [member=424]Ninja_Krmacha[/member] , odlična recenzija  :ay:

Genesis
2016 Pro 06 09:06:25 AM

FF13 da je imao dobar battle system?? gdje si samo morao stiskat X a ostalo je sve radjeno za tebe?
Flipper
2016 Pro 06 10:22:36 AM
Meni je isto ona borba na poteze bila dosadna i naporna. Podržavam ovu promjenu u stilu borbe.

Poslano s mobilnog telefona S7

F_i_C_O
2016 Pro 06 11:37:41 AM
[member=42]Genesis[/member]

To je bila opcija da , međutim mogao si i ručno birat akcije s obzirom na to da ovo automatski često nije biralo najbolje poteze, ali da atb gauge, role(commando/saboter/ravager/sentinel/medic/synergeist),stagger, system je bio čist solidan.  Jedino što mi se nije bilo svidjelo je što si mogao upravljat samo sa jednim likom.

Ovo gdje moras lupat 50 tipki odjednom me podsjeća više na devil may cry 4 kojeg samo kad se prisjetim grce mi se prsti , nego na final fantasy :D . Al volim i takav žanr igre(hack and slash), a i devil may cry sam prekucao nekoliko puta tako da mislim da mi novi battle system nece teško past.
Veigue
2016 Pro 06 11:58:39 AM
Ljudi koji je igraju RPG-e preferiraju akcijski pristup. Kojeg li iznenađenja.

EDIT:
Trebalo je pisati NE, a ne JE, bem te. :(
Krmačo, svaka čast na napisanoj recenziji i plus radi toga. Ali ne, ne slažem se sa većinom napisanog. Igra je jednostavno gomila fetch quest-ova sa zaljepljenim scenarijem, što je tragedija budući da mi se Kingsglaive svidio... osim Lune, koja je smeće od lika. Možda i najveći problem FFXV nije ono što vidimo već ono što ne vidimo, a ne vidi se dosta toga niti je pojašnjeno kako treba.
Ali drago mi je da ti se igra svidjela. Meni nije. S druge strane, fan sam Lightning trilogije. Go figure.

Zbog opće prihvaćenog hejta, ljudi su uglavnom ignorirali pozitive strane te igre i njenih nastavaka, kao što je recimo XIII-2 OST i kul negativac Caius te odličan sistem borbe iz Lightning Returns (koja je, usput rečeno, jedna od težih igara u serijalu, što je na naki način i smiješno budući da je njen prethodnik lagan kao i šestica).
Genesis
2016 Pro 06 04:12:21 PM

[member=42]Genesis[/member]

jesi, mogao si birati, slazem se, cak mi se i dizajn svidjao kako je izgledalo ali da je bio sad super princip gdje si prakticki mogao sve rijesiti stiskajuci na X je koma.
u danasnje vrijeme kako se igre razvijaju nema vise ocito prostora da sam istrazujes, trazis iteme, boris se a teskim protivnicima, nema tog izazova kao u prijasnjim naslovima.
Necu jos komentirati FFXV radi vecine ljudi posto znam da ju nisu presli pa cu se suzdrazti komentara za sada....
F_i_C_O
2016 Pro 06 08:49:05 PM

[member=42]Genesis[/member]

Evo zadnja od mene , necu vise trovat temu :D , ispravi me ako grijesim ali tako je od Final Fantasy 1(da od jedinice xD) pa naovamo, odabir poteza-->X, ok X+analozi/gljive na joysticku, u FF XII ak si htio ulozit malo vise vremena mogao si poslagat gambite tako da nista nisi morao ni stiskat(naravno ne brojeci koristenje mist-a), i ne kazem da je to loše nego samo da je to tako, u ff 13 si morao protiv tezih protivnika(attacus, vercingetorix, long gui) mijenjat one role i slagat kombinacije, sentinel ako je isao jaki napad, healer ak se trebalo lijecit itd... . To sto je prica bila nelinearna i sto postaje zanimljiva tek oko chaptera 10 kad dođeš u pulse(otvoreni svijet) je drugi problem, ali battle sistem sam po sebi nije bio loš

Trebalo je pisati NE, a ne JE, bem te.

[member=116]Veigue[/member]

još mi se učinilo da je nešta čudno sa postom  :D

Potpis.  :ay:
Ninja_Krmacha
2016 Pro 06 09:12:56 PM

EDIT:

"Minus:Kriminalno loše trinaesto poglavlje; Dosadni side-questovi; Nejasne pojedinosti u priči; Puno neiskorištenog prostora na mapi"

Pa i nije baš da nam se toliko mišljenja razlikuju, btw. svaka čast što si tako brzo završio igru, pogotovo ako ti nije sjela. Da krenemo sad skupa pričati o manama igre vjerojatno bi se u većini toga složili, ali kad u globalu pogledam sve fakat jesam zadovoljan igrom.

Stvar ukusa valjda.

Final Fantasy XV

Naša ocjena: 85% - 1 votes