Kako službena kritika napravi sranje – slučaj Alien: Isolationa

Reakcija na GameSpotov članak koji s velikim zakašnjenjem odaje zasluženu počast odličnom Alien: Isolationu.

Napisao/la  Luka Perušić Petak, 29 Prosinac 2017

Tražeći neke detalje o vrstama ksenomorfa koje postoje, naišao sam na članak Alessandra Fillarija s GameSpota, naslovljen „Alien: Isolation is Still an Unmatched Horror Experience“ i objavljen 22. 12. 2017., i dobro se nasmijao. Podsjetio me je članak na nešto za što se nadam da se u FFA nikada neće dogoditi – na novinarske komplekse, predrasude i snobizam, od kojega sam i sam znao patiti, a koji na doista važnim razinama mogu uništiti divna djela.

Jedan primjer za to je film Dredd (2012), odlična akcijska reinvencija filmske vizije Judgea Dredda koja je zbog predrasuda i nadrkane kritike popušila u kinima i ubila šanse i gledateljima i ekipi da nastave s projektom. Dok su zli jezici shvatili da su pogriješili bilo je prekasno, i nikakva top lista ničega nakon toga više ne može vratiti zaslužene novčiće u džep niti projektu dati green light. Publika je čak sprovela i peticiju. Dogodilo se to i sa Shyamalanom, kojega su nakon 2001. počeli razapinjati bez obzira koliko dobar ili loš film napravio, i trebalo je proći 15 godina da mržnja popusti, pa da Split [recenzija] dobro prođe. Događalo se to i igrama, uvijek postoji ta kategorija „podcijenjenih“, ali najčešće se radi o naslovima koji su iz nekog razloga previđeni čak i kad imaju odlične ocjene „službene“ kritike (poput Chrono Crossa). Ovo je ipak posebna kategorija, a mislim da je Alien: Isolation baš pravi primjer toga.

Treba paziti s laprdanjem jednom kada se u posjedu ima određena doza utjecaja i odgovornosti.

Samu igru odigrao sam dosta kasnije i nisam imao pojma da joj se to zapravo dogodilo (jer ne pratim kritiku). Težak „recenzent“ kakav jesam, po završetku igre osjećao sam se nevjerojatno glupo što sam bio skeptičan i što joj nisam dao priliku dok je bila aktualna, pa sam odjurio na net, takoreći, ispričati se što je nisam prije uzeo u ruke, samo da bih ostao brutalno zatečen ocjenama službene kritike i dovoljno lošom prodajom da zapravo takvu igru studio vjerojatno više nikada neće raditi.

A Alien: Isolation je ne samo ponajbolja igra te godine, nego je u okviru Alien franšize i najbolja stvar koja se napravila od Scottova filma (bez obzira koliko volim(o) Cameronov akcić i AvP 1 i 2 igre) kada gledamo vjerodostojnost ideji i opću kvalitetu izrade. Jer ovo što od franšize rade rade s AvP kombinacijama, rimejkovima, Prometheusom i Covenantom je bogu za plakati. Izuzev činjenice da je mogla (i trebala) trajati nešto kraće, te ponekog detalja ovdje i ondje, igra je zapravo u svim svojim dimenzijama u najmanju ruku slaba četvorka, a u mnogima čvrsta petica. To se u krajnje posebnom smislu odnosi na općeniti trud da bude što vjernija izvornom filmu po tome što film kao takav jest. Mislim da su posebno fanovi ostali oduševljeni nekim detaljima u igri, od besprijekornog poštivanja ideje i logike ksenomorfa, preko npr. Weaverina glasa, dizajna brodova i zvukova koji se koriste, pa do interaktivnog proživljavanja nekih od ključnih dijelova iz priče filma koje nismo mogli i vidjeti. Vrhunski odrađeno. I onda su se portali sjetili napraviti sranje.

Jedno zaista ozbiljno, a zabavno djelo, dobilo je šamarčinu.

GameSpot je ispalio šesticu (da, da, ovaj što se sada pravi mutav u uvodnom paragrafu članka, bacite oko na tekst), IGN još manje, GameTrailers i Polygon su također skočili na kolosjek. Razglasali su se tada bili oko toga koliko je igra fejl, pa ni igrači nisu htjeli kupovati. Zašto? Pa zapravo zato što je Alien franšiza toliko otišla u kurac da su ljudi počeli puhati na hladno. Prometheus i Alien: Colonial Marines zatukli su svaku nadu, ubili sve što je Alien bio značio. I sve što se trebalo napraviti jest prepoznati koliko Alien: Isolation ozbiljno pristupa izvornom materijalu i koliko je kao igra zapravo dobar (naročito na najtežoj razini, a ona je zaista, ali zaista survival horror).

KritikaGamespotAlienIsolation

Mi smo igri dali veću ocjenu. Pogledajte FFA videorecenziju Alien: Isolationa.

Ali ne. Netko bi mogao reći da je igra dobila hrpu nagrada i bila na top listama i da ima drugih portala koji su prepoznali vrijednost: točno, osim što većina svijeta gleda GameSpot, Metacritic i IGN, a top liste ništa ne znače kada prođe period intenzivne kupnje. I tako je jedno zaista ozbiljno (u ovom nekom smislu interaktivne multimedije ili možda u umjetničkom smislu), a zabavno djelo, dobilo šamarčinu. Neće Sega pogurati da se radi novi nastavak. Barem ne sve dok im se ne učini da je profil igre dovoljno ispravljen, da je dovoljno kapacitiran potencijalom isplativosti nastavka.

GameSpot je igri dao počasnu recenziju, ali sada je prekasno. Igra amo tamo: baš i ne. Kad ovako brižna djela dobiju po nosu, dugoročno se puno gubi. Zato mi je drago vidjeti da je npr. Hellblade: Senua's Sacrifice izbjegao to. Preživio je tržište i o njemu će se još puno pisati; taj je naslov posebno vrijedan dragulj, žetva (pročitaj FFA recenziju).

Stari se igrači možda sjećaju da „scena“ nije skontala npr. ni Anachronox ni Deus Ex – bile su to samo jedne igre u nizu. Treba paziti s laprdanjem jednom kada se u posjedu ima određena doza utjecaja i odgovornosti. Mislim da to posebno vrijedi za igre, od kojih se traži da budu jednako dobre u svim područjima kojih se dotiču (zvuk, slika, igrivost, referentnost, interaktivnost, narativ, hommage itd.), dok drugi umjetnički mediji to ne moraju. Meni je A:I bio vratio vjeru u Alien franšizu, samo da bi je kritika igre i Covenant dotukli opet. Drago mi je vidjeti da će igra s vremenom sve više dobivati na vrijednosti, naći će se ona jednog dana i u doktoratima, ali proći će tisuću godina dok ponovno naprave fakat dobru Alien igru. Po tko zna koji put: GameSpot – jebi se.

Veigue
2017 Pro 29 03:12:03 PM
Ja nemam pojma tko je ovaj član ^^ gore, ali ovo što si napisao... svaka čast.
maverick
2017 Pro 29 03:23:52 PM
GameSpot redovito jede govna. Mislim da još nikad nisam ni jednu njihovu cijelu recu pročitao. Ali shvaćam te,  iako nimalo nisam ljubitelj tog Aliena, kao općenito igara iz prvoga lica, a pogotovo horrora.

Iako često kenjam zapravo jako rijetko mi igre koje igram ovise o ocjeni. Naravno da neću trošiti vrijeme na neko sranje koje je kritika popljuvala uzduž i poprijeko, ali takve igre su već često i prije izlaska bile osuđene na propast.

Kritika često puta precijeni neke igre ili filmove, a druge podcijeni. Big deal! Igram i gledam sta meni paše. Koliko god Rambo (ne svi) filmovi bili kritici sranje (realno 2 i 3 i jesu za k, ali volim ih)  toliko su meni bolji od svih mogućih mjuziklova poput Lala sranje Lenda ili onih crnackih filmova koji redovito beru oskare radi svima poznatog razloga. Takodjer jedan Fight Club moram spomenuti kojega su ljudi išli gledati i nisu na kraju znali o čemu se radi, a takodjer mu box office nije na zavidnoj razini kao ni kritika. Tek su ga kasnije ljudi i kritika dobro prihvatili iako na imdb drži dobru ocijenu,ali ne i na ostalim stranicama. Meni jedan od najdražih filmova. Spomenuo bih Nolana  čiji filmovi po defaultu dobivaju dobre ocjene, a često ima toliko rupa u plotu da ti se glava okreće. Ako bi pričao o igrama išao bih u nedogled. Spomenuti ću samo super mario galaxy igre. Prvi galaxy je stvarno bio osvježenje i jedan mih od najboljih platformera,ali mi nije jasno kako nastavak,  koji nije done ništa novo osim npr. Joshyia kojeg btw jases u mislim 4 obavezna levela (ne sjećam se više) i hrpe novih levela koji se ne razlikuju bitno od prvoga dijela level dizajnom, dobije gotovo identične ocijene? Ne znam, meni još istoga ne znači nužno loše, ali ne zaslužuje iste hvalospjeve.

Opet iz tvoga pisanja bi se dalo reci da je ocjena kritike usko povezana sa prodajom što nije točno. Primjer je film Troja kojeg je kritika pojela (zasluženo), ali je razvalio Box office. Dok je jedan film Warrior koji je najbolji film na tematiku sporta relativno dobro prošao kod kritike, ali na box office nije uspio pokrpati ni budget. I mogao bih tako u nedogled.

Osobno mi ide na onu stvar kad se nešto diže u nebesa (igra/film/whatever) koda su svjetsko čudo, do te mjere da mi se zgadi taj medij i na kraju ga bojkotiram. Mislim da će tako kod mene proći Horajzon igra i da ju nikada neću zaigrati i to prvenstveno zbog ovoga foruma i nekontroliranog svrsavanja na istu. Znam da je to glupost, ali takav sam.

Ukratko igraj/gledaj/čitaj/radi ono što ti osjećaj kaže i što ti se sviđa ili voliš, a kritiku ne shvaćaj ozbiljno ili neka bude jedan manji dio po kojem ćeš nesto mjeriti jer ne znači ako netko treći voli velike sise da ih nužno moram i ja (iako bolje veće nego manje 😃, ali čisto radi primjera) )Tako bar pokušavam ja, ali ne uspijeva mi uvijek.

Btw jedan od najboljih članaka što sam pročitao na ovom forumu. Zbilja bi se moglo puno o ovome razglabati.
Icek™
2017 Pro 29 03:30:30 PM
Općenito sam dojma da su recenzije previše subjektivna stvar te sam ih odavno prestao čitati. Više ih gledam kao osvrt i nečije mišljenje o igri, što nužno i nije neko mjerilo kvalitete toga što je recenzirano. Ako me neka igra zaintrigira, pogledam malo gameplay na YouTubu, skinem trial ili demo ako postoji te ako mi je ok kupim i odigram.
Gledanje isključivo recenzija i ocjena na Metacriticu i drugim sajtovima kao mjerodavno usmjerenje prema ili od neke igre mi je suludo, jer se sudi o igri prema tuđem mišljenju, umjesto da se stvori vlastito.
2017 Pro 29 03:48:24 PM
Jedina relevantna ocjena za igru je da li ima stilbuc izdanje.

Btw, super kolumna!
Veigue
2017 Pro 29 03:58:29 PM

lol
2017 Pro 29 04:31:34 PM
Gamespot, IGN, Polygon i slični...sve dok ne navedeni završe na koljenima i u plamenu, a FFA globalno ne izdominira, moja duša smiriti se neće.

A sad ozbiljno, na stranu pop kritičke stranice, smatram da je krajnji prosjek na Metacriticu (81% za PC verziju) čisto solidan i barem približan odraz kvalitete igre, makar je ovo jedan od rijetkih slučajeva kada je mišljenje igrača na Metacriticu možda i relevantnije.

Ja sam također dugo vremena i unatoč preporukama odgađao prelazak igre, smatrajući kako će dvadesetak sati naganjanja i igranja skrivača s alienom na svemirskoj postaji biti jako zamoran izazov. Naravno, prevario sam se. Suvišno je isticati da je ovo najdosljednija Alien igra ikada, i nešto što će se teško ponoviti. Baš zbog toga čak ni kritika ovo ne može pokvariti, dok bi eventualni nastavak bio tek zgodna nadogradnja postojeće igre, koja se bez imalo suzdržavanja može proglasiti mokrim ostvarenjem snova ljubitelja prvog Aliena.
Yakuza_stinger
2018 Sij 02 12:22:53 AM
Dobra kolumna, iako se za Chrono Cross donekle nebi složio. Dobio je Greatest Hits status (mislim da je kombinirano prešao milijun primjeraka ako ne i više), i po svemu sudeći davne 2001. godine trebao je ići rad na nastavku kodnog imena Chrono Break. Iako su trejdmarkane stranice tog imena, do 2003. se šuškalo i šuškalo da će nešto bit da bi na kraju ipak bilo jedno veliko ništa. Ne vjerujem da je Chrono serijal (ako ga tako uvjetno mogu nazvati) bio financijski flop, samo mislim da krivca treba gledat u Squaresoftu i onom flopu od Final Fantasy filma koji ih je skoro doveo pred bankrot pa valjda rad na nastavku nije bio moguć. Stoga ga nisu odobrili. A zašto se donekle bi složio - pa da je publika prihvatila igru i da se ista prodala u puno više milijuna kao recimo FF, tada bi nastavak bio no brainer. Ovako se možemo ladno 'ebat.

Za Anachronox bi se složio da nije skontan no Deus Ex ne. Prije bi ta čast apsolutne neskontanosti od strane igrača pripala serijalu kojeg ću valjda 1000x izvuć u raspravu ovakve vrste, a to je System Shock od kojeg je Deus Ex pokupio pregršt mehanika. Deus Ex je bio na međi kada se počelo shvaćati među publikom da možemo implementirati stealth mehaniku i RPG elemente u FPS i da žanr nije rezrviran samo za brzinsko i frenetično napucavanje a la Quake i derivati.. Invisible War je trebao serijal potjerat u visine, ali dogodilo se suprotno - stjerao ga je na aparate.

A to da je Alien Isolation doživio svojevrsnu izolaciju, to ne moramo ni pričat. Rame uz rame po kvaliteti kao Alien vs Predator svojedobno, a po svemu sudeći nastavka vidjeti neće. No ja se bojim da će i Hellblade već pasti u zaborav unatoč hvalospjevima i da se ove godine pol igraće populacije neće ni sjećati igre. Osim ako se tim igrama ne pristupa na način da su za posebnu nišu i da će imat cult following. Odnosno da se ne očekuje isplativost od 5 miljardi prodanih primjeraka.
DecadentSympozium
2018 Sij 03 01:40:51 PM
Sorkač, bio u gužvi oko Nove itd. svašč.
"maverick" wrote:

On topic: moja je zapravo pozicija da ni jedno ni drugo nije izravno vezano za uspješnost naslova, nego da svaki naslov ima svoju vlastitu "konstelaciju slučaja" i ako se unutar nje nešto krivo napravi, naslov neće proći. Dakle ja recimo ne bih samo na temelju kategorija kritike, kvalitete filma i posjećenosti govorio o Fight Clubu ili Warrioru, ili naravno analogno o nekoj igri u tom smislu, jer recimo imamo hrpu drugih slučajeva koji pokazuju da stvari nisu skroz takve, npr. Flappy Bird? Ili igre Paradox interactivea koje nikad neće biti svjetski hit zato što nisu za prosječnog čovjeka bez obzira koliko igre bile brutalne. XD Hoću reći, svaki naslov dolazi u određenu "društvenu situaciju" i mislim da o svakome treba razmišljati od njega i situacije, a ne od općih kategorija. U slučaju A:I, s obzirom na jako lošu atmosferu oko franšize, mislim da su inicijalne loše reakcije poremetile igri dostojno mjesto "statistički". :D
"Zero" wrote:

Točno, ali MC obrađuje prema datumima, kako koja recenzija dođe tako se prosjek računa, a u slučaju A:I prve ocjene bile su od 59 do 70, što je srušilo dosta igru, treba ti petnaest osmica da bi poravnao jednu šesticu, dok se ne uključi težinski prosjek :D
"Yakuza_stinger" wrote:
Dobra kolumna, iako se za Chrono Cross donekle nebi složio. Dobio je Greatest Hits status (mislim da je kombinirano prešao milijun primjeraka ako ne i više), i po svemu sudeći davne 2001. godine trebao je ići rad na nastavku kodnog imena Chrono Break. Iako su trejdmarkane stranice tog imena, do 2003. se šuškalo i šuškalo da će nešto bit da bi na kraju ipak bilo jedno veliko ništa. Ne vjerujem da je Chrono serijal (ako ga tako uvjetno mogu nazvati) bio financijski flop, samo mislim da krivca treba gledat u Squaresoftu i onom flopu od Final Fantasy filma koji ih je skoro doveo pred bankrot pa valjda rad na nastavku nije bio moguć.

Prema onome što kažu fanatici koji cijeli život prate CC i rovali su po firmi, bilo je jednim dijelom do financija, ali drugim dijelom do početka promjene politike. Jer kad pogledaš, SquareSoft je brzo uvučen u projekt spajanja s Enixom i firma je imala potpuno drugačije gledanje na buduće naslove. Ništa što je izašlo nakon 2001. godine nema ni približnu ni logiku ni dubinu ni raznovrsnost naslova koje su ispalili između 1997 i 2001 (Xenogears, Parasite Eve, Vagrant Story, Chrono Cross, FF VII-IX itd.). Ekipa koja je radila na CC-u raspala se odmah nakon što je naslov izašao, jedni su otišli radili na FF-u - što je bila cijela priča iza Enixa - drugi su otišli frilensat zbog neslaganja s politikom. Priča o Chrono Breaku izašla je vrlo brzo po dolasku igre i jednako brzo isparila. Do 2003. već je de facto bilo jasno da ništa od toga neće biti, a isparili su čak i trejdmarkovi. Svojevremeno se dugi niz godina radio fan made nastavak na CT i CC od strane jedne manje grupe developera u Americi i činilo se da će igra biti brutalna, naslov Chrono Crisis, ali nažalost niti je SquareEnix to uvukao pod svoje niti je igra doživjela biti nastavak, pretočena je u projekt "Theoria". Iskreno, ni ne želim vidjeti CT/CC nastavak jer ga SquareEnix neće dobro napraviti.
RoxxorArmor
2018 Sij 04 12:46:02 PM
Samo bi volio nadodati da je Figo na ovom forumu napravil po meni super realnu recenziju.
Malo čudno u članku na FFa forumu na tu temu uopće to ne spomenuti :O

viper89
2018 Sij 04 01:20:32 PM
pa u clanku je recenzija ?

:D
Deadwalker
2018 Sij 04 02:48:59 PM
Meni ovo čudo stoji već duže vrijeme na wishlisti, no brijem da ću ove godine odigrati konačno taj Alien. Prilično sam siguran da će mi se jako svidjeti, poznavajući svoj neukus za video igre.

viper89
2018 Sij 04 02:50:30 PM
GOTY 2014

:iseewhatyoudidthere:
FicoLegend
2018 Sij 04 02:58:43 PM

GOTY 2014

:iseewhatyoudidthere:

Chaky
2018 Sij 10 02:46:12 PM

Btw, super kolumna!

Potpisujem!
Ponosni DayOne vlasnik Persone5, Nier Automate, FFX, FFXII itd  :* ... i manje ponosni Destiny 2 :facepalm:

Salu na stranu.
Recenzije utjecu na prodaju igre! Posebno recenzije velikih igraca GameSpot, IGN, Kotaku i sl.
Najvise zarade ide od prodaje u prvih par mjeseci, ako govorimo o klasicnim igrama, a ne nekima s pretplatom i sl.

Zasto neki izdavaci vise ne dopustaju recenzije prije izlaska igre na trziste? Jer ode baba s kolacima. Koliko nas je napravilo povrat neke igre, nakon sto nismo bili zadovoljni? Da li se to moze uopce na PS4?
Napravio malome preorder NFS Payback. 400kn! Vratio bih je istog dana, da sam mogao.

Sta njima znaci moja negativna kritika, kad sam iskesirao 400kn? Nista, boli ih briga, lovu su dobili.

Da li kupujem igre po recenzijama? Naravno. Pa kako cu znati, da li ce mi se igra svidjeti, ako nista ne vidim/procitam.

Da li kupujem igre DayOne? Da. Kada zelim podrzati studio koji ih radi. Npr, iskesirao za Witchera 3 i svaku ekspanziju DayOne, jer podrzavam njihovu DRM free politiku. Zapakirali djidje-midje u kutiju, jer to vise skoro nitko ne radi. Pa kako ne bih uzeo DayOne, a znao sam da necu imati vremena igrati.

I sad kad pregledavam igre na popustima od 80% i dalje gledam/citam recenzije, da li ce mi se svidjeti.

[member=418]DecadentSympozium[/member]
Super tekst!