Recenzija | RiME

Rijetke su igre koje možemo nazvati poezijom u pokretu. RiME je upravo to.

Napisao/la  Filip Bakarić Ponedjeljak, 05 Lipanj 2017

Vaš prvi pogled na smirujuće zvjezdano nebo ubrzo se pretvara u hrvanje s vjetrom i podivljalim valovima mora. Nakon toga - mrak. Naš heroj je dječak imena Enu. Budi se na plaži napuštenog otoka ispunjenog bajkovitom arhitekturom nakon oluje kojoj smo svjedočili. U tom trenutku igrač preuzima kontrolu te on sam postaje Enu. Potom vas igra pušta s lanca i nudi vam istraživanje, rješavanje zagonetki i otkrivanje tajni misterioznog kopna okruženog predivnim plavim beskrajem. Dobrodošli u RiME.

RiME 2017 06 03 14 21 06 83

Predivne bijele stijene više će vam puta odvratiti pažnju.

Španjolski razvojni studio Tequila Works krenuo je 2013. na realizaciju ideje. Ideja je bila predstaviti igraču svijet kroz oči dječaka, nekoga tko još nije sasvim shvatio koncepte straha i posljedica. RiME je trebao izaći kao ekskluziva za PlayStation 4, međutim od 2014. nismo ništa čuli o samoj igri, sve do početka ove godine. RiME je tada ponovno najavljen, no ovoga puta Enu će tijekom svog putovanja posjetiti i Xbox One, PC, ali i Nintendo Switch. Izuzetno mi je drago što su se odlučili na ovaj potez, no o tome malo kasnije.

Audiovizualni spektakl koji tjera suzu na oko

Odmah nakon što sam pritisnuo New Game jedna se stavka istaknula. Glazba. Obuzeli su me magični taktovi violine i suptilna podrška klavira koji su svojim smirujućim, gorko-slatkim tonovima nagoviještali da će ovo biti vrlo emotivno te intimno putovanje, dok je povremeni vokal uzrokovao snažne trnce i trenutke koje neću skoro zaboraviti. Ponekad me stil čak podsjetio na legendarnog Jamesa Hornera. Usudio bih se reći da je ovo najbolja glazbena podloga 2017. godine i jedna kojoj ću se rado vraćati u budućnosti.

Ono što dodatno ide u prilog cjelokupnoj atmosferi je interesantan grafički dizajn. Naime, RiME koristi cel-shaded stil koji nudi veliki prostor za stvaranje bajkovito šarenih prostranstava. Upravo to smo i dobili. Paleta boja je ogromna pa se kroz putovanje mogu vidjeti savršeno bijeli tornjevi, zlatne skulpture, ljubičasti odsjaj tamnih napuštenih hodnika ili pak tamnoplavo noćno nebo ispunjeno svjetlima mnogobrojnih zvijezda.

RiME 2017 06 03 14 00 20 70

Predivne i maštovite lokacije brzo se izmjenjuju, stoga je dosada gotovo nepoznat pojam u RiME-u.

Treba pohvaliti i same efekte. Naime kada god riješite zagonetku ili uspijete napraviti neki pomak u radnji, igra vas nagradi jednim od mnogih predivnih efekata. Možda je to šarena regeneracija drveta bijele kore i crvenih listova. Ili pak leteća plava zraka koja svojom lelujajućom putanjom pokušava pronaći ključanicu kojoj odgovara. Kada se takvi efekti kombiniraju s glazbom, dobije se nezaboravljiv audiovizualni doživljaj.

O samoj radnji ne mogu reći puno. Nije to zbog toga što je nejasno ispričana. Dapače, tempo same radnje je pažljivo građen kako bi u pravo vrijeme igra dodala nešto novo zbog čega su dosadni trenuci rijetki, a možda čak i nepostojeći. Razlog zašto vam ne otkrivam detalje je zbog toga što ovo nije dugačka avantura, za neki prosječan prolazak bit će vam potrebno pet do sedam sati, a vrhunac je deset. Upravo zbog toga bi svaki mali detalj bio otkrivanje nečega što se stvarno treba doživjeti.

Unatoč nedostatcima, RiME zrači neodoljivom magijom

Već sam spomenuo da je riječ o vrlo intimnoj avanturi. Događaji koji proizlaze iz vaših akcija slobodni su na interpretaciju. Zbog toga je vrlo važno da igrač uđe u igru znajući samo osnove, a to su da vodite dječaka nasukanog na otoku te rješavanjem zagonetki pokušavate riješiti misterij istog. I da, pomaže vam preslatka mala lisica koja će, ako zapnete, pokazati put kojim trebate ići ili barem dati neki hint da se lakše snađete.

Nažalost, predivna prezentacija i snažna radnja pate od problema neoptimiziranosti. Nerijetko mi se dogodio značajan pad FPS-a. Inače nisam alergičan na to, ali u RiME-u se događalo često te je ponekad bilo i više nego primjetno. Gorak okus je još više ostavilo to što ima dionica kada igra predivno teče u 60 FPS-a te postaje pravi melem za oči. Iako ispolirana po pitanju bugova, tehnički problemi znaju podosta umanjiti doživljaj.

RiME 2017 06 03 13 31 40 52

Naš heroj Enu bez ikakvog straha otkriva tajne misterioznog otoka.

Sam gameplay je standardan s ponekim interesantnim twistom. Pogled iz trećeg lica već intuitivno nagovještava standardne kontrole. Bit će tu skok, kotrljanje te obično trčanje. U sve to je uveden i jednostavan sistem penjanja koji podsjeća na starije Tomb Raider naslove. Sve funkcionira na zadovoljavajućoj razini, međutim postoji i poneki problem. Kamera je u većini slučajeva savršeno pozicionirana. Štoviše, ona radi u svrhu radnje, stoga i obično trčanje preko livade dok kraj vas lete plave i žute iskre zna biti neviđeno iskustvo, no ponekad ta kamera zna pobjeći ili pak ne imati dovoljno prostora za manevar zbog čega igrač nije siguran u kojem smjeru krenuti. Ponekad, ali stvarno rijetko, sam doživio neresponzivnost samih kontrola, no to je bila rijetkost koja gotovo nije ni utjecala na moj doživljaj.

RiME nas zato časti jednom drugom mehanikom. Obično bi lijevi klik miša značio nekakav napad ili barem obrambena reakcija. Ovdje lijevim klikom aktiviramo Enuov glas. Njegov glas kontrolira čitav otok. Enu, recimo, može uništiti nefritne vaze koje mu stoje na putu. Ili pak svojim glasom može aktivirati stare skulpture koje ispuštaju svoju "dušu" te otključavaju daljnji put. U trenucima kada nema važnih objekata u blizini koji svojom auditivnom reakcijom otvaraju nova vrata i ceste, Enu će početi pjevušiti melodiju koja trenutačno svira u pozadini. Interesantno probijanje četvrtog zida koje dodatno podiže atmosferu.

Nema tornjeve, ali i dalje ima objekte za skupljanje

Kao i svaka novija igra, RiME isto ima predmete koje možete sakupljati. Prvo imamo školjke iz kojih proizlazi melodija koju su developeri nazvali uspavankom. Zatim imamo kamene ploče koje čine mozaik. Tu su i igračke, ključanice koje daju dodatan kontekst priči te odjeća koju naš protagonist može odjenuti. Svidjelo mi se što igra zbog toga ima dodatan povod da ju ponovno pokrenete, no takve sitnice me nisu u potpunosti zadržale u usporedbi s jačinom priče koja me vukla dalje.

Same zagonetke nisu teške, na ponekoj ćete zastati ili ih rješavati metodom pokušaja i pogreške, no ni one neće oduzeti puno vremena. Bilo kako bilo, uspješno rješavanje svake i dalje nudi zadovoljavajući osjećaj da ste uspješno savladali još jednu prepreku te kao nagradu najčešće dobijete jedan od tih predivnih vizualnih efekata. Često ćete se igrati sa svijetlom i sjenom ili pak s podudaranjem oblika. Ima nekoliko vrlo interesantnih tipova zagonetki koje zbog kratkog trajanja igre ne ostavljaju dojam napora niti dosade. Bila bi šteta otkrivati bilo koju od tih zagonetki jer svaka ima određeni trik koji otkrivanjem pruža osjećaj uspjeha.

RiME 2017 06 03 19 31 54 62

Bajkovita paleta boja proizvela je unikatne lokacije.

RiME spada u tip igara kao što su Journey, The Last Guardian ili pak Shadow of the Colossus. Svojim inovativnim stilom pripovijedanja te simpatičnim ansamblom likova uspijeva rastopiti i najtvrđa srca. Velika je šteta što tehnički problemi te poneke nezgode s kontrolama i kamerom umanjuju vrijednost onoga što RiME pruža. Isto tako, vjerujem da je tu moglo biti i više materijala koji bi produžili trajanje, no opet, dobro je što je RiME uopće i ugledao svijetlo dana. Isto tako, nisam još siguran hoću li mu se vraćati. Iako me samom radnjom i prezentacijom oduševio, RiME riskira time što je jednokratno putovanje. Doživljaj prvoga prolaska uvijek će biti unikatan te ukoliko je dobro odrađen, što u RiME-u jest, bit će nezaboravan.

Spomenuo sam da ću pričati o tome kako je dobar potez bio pružati i ostalim igraćim konzolama priliku da iskuse RiME. Razlog tome je što je RiME simbol gaminga. Riječ je o igri koja savršeno utilizira ono što igre jesu. Jedinstven medij koji sudioniku pruža unikatan doživljaj avanture time što mu nudi ogromnu količinu interakcije. RiME je jedna od onih igara koja je s razlogom igra, jedino tako funkcionira i pruža nevjerojatno iskustvo kakvo je meni pružalo sudjelovanjem u priči koja nam govori da je čak i među tisuću sjena dovoljan jedan tračak svijetlosti kako bi obasjao put pred nama.

Ocjena: 85%

Plus: zanimljivo od početka do kraja; emotivna radnja držat će vas na rubu stolice; predivna audiovizalna prezentacija; soundtrack godine

Minus: učestali pad FPS-a; problemi s kontrolama i kamerom

• Platforma odabira: PC
  • Developer: Tequila Works
  • Ustupio: Cosmocover
  • Platforme: PC, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch (još uvijek nepoznat datum izlaska)
Kabegami
2017 Lip 05 01:27:24 PM
Nemam igru, imam soundtrack.
Blago rečeno, na :aparati:

Odlična reca, fico!  :ay:
FicoLegend
2017 Lip 05 01:39:31 PM
Tnx Kabi  :hug
Nadam se da ćeš biti u prilici odigrati igru, vjerujem da bi ti odlično sjela.
Flipper
2017 Lip 05 06:59:27 PM
Odlicna reca Fico.
Vidio sam svakojake sarolike ocjene, pa nisam odmah nabavio, ali hocu uskoro nakon sto sam procitao recenziju. Volim ovakve igre.

Poslano sa mog SM-G935F koristeći Tapatalk

FicoLegend
2017 Lip 05 07:03:27 PM

Odlicna reca Fico.

Hvala! :ay:
Dosta me mučilo koju ocjenu dati, no uvjeren sam da je zaslužila ovu. Kratko je iskustvo, ali pogodilo je točno tonove koje sam očekivao i pružilo mi je nezaboravno putovanje. I sam sam vidio te ocjene drugih portala, većinom se tu vrti oko osmice što realno i je ocjena s tim odstupanjem +-0.5. Ne razumijem one jako niske, mene je u potpunosti obuzela i u dahu sam odigrao Enuovu avanturu. Kad neka igra to uspije, nema šanse da zaslužuje nisku ocjenu.
ELECTRONICUS
2017 Lip 06 04:19:38 PM
Vizualna prezentacija koju si odlično opisao je i bila glavni razlog zbog kojeg me interesirala ova igra, no kad sam vidio gameplay i trajanje nisam više bio siguran vrijedi li ulagati vrijeme. Ipak, mislim da ću ju barem isprobati (pogotovo nakon ovog teksta) da sagledam malo njen dizajn. Kad sam kod toga, samo bih primijetio kako se svugdje spominje da se radi o cel-shade tehnici, no RiME ju zapravo ne koristi. Osvjetljenje i ručno slikane teksture, inspirirani Miyazakijem i Sorollom, glavne su stavke ovoga stila. No taj termin ionako nije potpuno precizan, pa se njemu uglavnom pripisuje sve što podsjeća na dvodimenzionalne crteže, odnosno strip, tako da je možda i bolje ne upotrebljavati ga. U svakom slučaju, meni je vrlo drag i zapravo ovo što su oni postigli uopće nije toliko lako proizvesti, jer mu se treba pristupiti iz pozicije 2D ilustratora. Po meni, igre poput ove, Dote, LoL-a i ostalih koji imaju ovu estetiku zato i izgledaju bolje od potpuno računalno generiranog cel-shadea. U svakom slučaju, jedna od najljepših igara izašlih ove godine.
FicoLegend
2017 Lip 06 05:18:12 PM
Više me dizajn likova motivirao da napišem kako je riječ o cel-shaded tehnici, nego li je to bio slučaj s okolišem. No isto tako, taj termin mi se nekako činio najbližim za tekstualno dočaravanje onoga što nam RiME nudi u vizualnom smislu.

Mislim da bi ti se isplatilo isprobati, igra ne traje dugo, no daje mnogo. Ima dušu, to je rijetkost danas. :)
AlexY
2017 Lip 07 02:06:20 AM
U osnovi drugačiji oblik ICO-a i to je super. Šta se tehničkih problema tiče, to je bio kriv Denuvo, kojeg su sada makli jer su pirati probili zaštitu par dana nakon izdavanja, a devovi rekli da ga nema smisla onda držati dalje. I vidi čuda, magično opala CPU potrošnja i porasli FPS-ovi svima.
FicoLegend
2017 Lip 07 10:20:36 AM
Ja sam prvi koji će izjaviti svoju beskrajnu mržnju prema Denuvu, stvarno ne podnosim na što se troši budžet igre. Međutim, ovdje se ne mogu složiti s time jer sam igrao obje verzije. Testirao sam igru na Denuvo verziji, a prešao ju na onoj iz koje je maknut Denuvo. I upravo na pravom prelasku se desio taj problem neoptimiziranosti. Čak je i vrijeme učitavanja, ostalo jednako dugo, no to nisam ni spominjao kao negativnost jer se toliko rijetko događa da stvarno ni ne primijetiš.

• 1