Napisao  Četvrtak, 28 Siječanj 2016

Recenzija | Rise of the Tomb Raider

Neke se stvari nikada ne mijenjaju kao što su, primjerice, ostanak Hrvatske u recesiji, Arsenal se ne miče s 4. mjesta ljestvice, a Lara Croft je i dalje slobodna i neudana! I nikad ljepša i zgodnija.

Otvorena usta. Oči izbačene kao "varenom zecu". Djevojka viče: "Što si zinuo kao slon?!" Meni i dalje otvorena usta. Stisnuo ja slovo A na Xbox One gamepadu (isto što i X na PS-u) i pokrenuo igru. Snijeg do koljena. Vjetar puše kao blesav. Led se "mreška" na Suncu. Igram ja igru, a bome igra i igra mene. Ne znam je li igra ili animacija i trebam li ja tu što raditi ili ne. Lara Croft stoji i valjda čeka da zatvorim usta i krenem igrati, dok ova moja "aždaja" pored mene pegla robu. Konačno krenem igrati, a oko mene lome se led i snijeg.

Rise of the Tomb Raider 19

Snijeeeeeeeeeg!!! Prekrasno dočarana atmosfera Sibirske zimulje!

Lara stenje kao luda dok se penje, a ja se smijem. Ne zato što Lara stenje (pobogu, znam da je virtualni lik, a i da ne bih dobio peglom po čelu), nego zato što sam doživio jedan od najspektakularnijih uvoda u neku igru ikada. Baš to – uvod u igru je spektakl. Slikat ćete, i slikati, i slikati taj snijeg i led, a kada doživite i prve zrake Sunca, shvatit ćete da ispred vas imate pravi pravcati next-gen naslov. Budući da je igra već koji dan na tržištu, a vjerujem da ste već naveliko pročitali dojmove, dopustit ćete meni da recenziju napišem na malo opušteniji način i drugačiji. 

Kontroverzna Lara!

Prije nego je igra uopće ugledala svijetlo dana oko iste se podignula velika prašina. Serijal Tomb Raider jedan je od najdužih serijala uopće (od 1996. godine), a Lara Croft mnogima je najdraža "heroina" iz svijeta igara. Laru voli i staro i mlado i muško i žensko. Laru vole i PC i PS4 gameri, a trenutno je mogu igrati samo vlasnici Xboxa One i Xboxa 360. Da, Rise of the Tomb Raider vremenska je eskluziva za Microsoftovu platformu. Ovaj potez suradnje ili izdaje (ovisno kako na to gledate), osudili su mnogi igrači diljem svijeta. Izdavač Square Enix dobio je sigurno dobru lovicu Microsofta za ekskuzivnost ove zime, a svi drugi koji nemaju Xbox One ili X360 dobili su – bananicu. Prvi prodajni rezultati za Tomb Raider nisu dobri, a što će dalje biti, ostaje tek za vidjeti. Budući da nismo ovdje kako bismo pričali o ekonomiji, vraćamo se na igru. 

Điha, điha, skačem ja!

Zašto se baš Lara golih bubrega skita po Sibiru i što radi u Siriji vrlo brzo objasnit će vam priča igre. Priča, rekao bih, nije ništa neviđeno, ali je nešto što možete očekivati od jedne akcijske avanture što Tomb Raider svakako jest. Godinu dana nakon događaja prošlog Tomb Raidera, Lara želi shvatiti nadnaravne događaje koje je vidjela i doživjela. Ne smijem vam puno spojlati ni neću, pa slobodno dalje čitajte. Ako ste igrali bilo koji Tomb Raider, znate da je Lara dosta povezana sa svojim ocem pa će tako i ovoga puta posegnuti za njegovim istraživanjima koja bi trebala pomoći razjasniti mnogo toga. Avantura će vas odvesti u potragu za davno izgubljenim gradom Kitezhom u kojem se nalaze odgovori. Naravno, kako to biva, ne tražite samo vi Kitezh nego i zločinačka organizacija Dinam... ovaj, Trinity. Nekada slavni red vitezova, a danas mafijaška organizacija često će vam stajati na putu prema spomenutom gradu. Pomagat će vam tatina simpatija Ana ili u Laru zaljubljen Jonah. Često će vas igra pričom vraćati u prošlost kako biste bolje shvatili događaje. Kao što sam naveo priča nije spektakl, ali je dobra s nekoliko dobrih preokreta i zapleta. Likovi koje ćete susreti su dobro okarkaterizirani, a skupljajući razne dokumente saznat ćete više o njima.

Ako ste igrali prošli Tomb Raider, otprilike znate što vas očekuje i ovdje, s tim da je sve veće, ljepše, otvorenije i raznovrsnije. Visoka produkcija pršti iz svakog koraka. Ovisno o tome kako igrate i koliko ćete istraživati, igra može trajati i 15 sati, a može, kao i meni, 25 sati u prvom prelasku gdje sam igru završio na 96%. Moj savjet vam je da istražujete jer tako ćete saznati mnogo više o priči i svijetu u kojem igrate. Također, istražujući okolinu naići ćete na potrebne nadogradnje za oružja ili opremu koju nosite. Budite spremni da na dosta područja neće moći odmah pristupiti jer vam se kasnijim igranjem misija otključava oprema potrebna baš za taj dio (goruće strijele, eksplodirajuće strijele, strijele s užetom, nož itd.). Predlažem da igru krenete igrati na minimalno predzadnjoj težini (ja sam igru završio na navedenoj), ako ne i na najtežoj jer igra nije teška. Pogotovo ako ćete istraživati i samim time nadograđivati opremu i oružja.

Lovkinja, lovci i potjera!

Baš kao i u prethodniku ložit ćete vatricu i otključavat ćete kampove koji služe kao točka za brzo putovanje (fast travel) između područja, a u kampovima ćete pomoću osvojenih iskustvenih bodova (XP) moći nadograditi svoje vještine i oružja. Za sve što radite dobivate bodove. Za svaku prijeđenu misiju, pokupljeni dokument ili artefakt, svako ubojstvo neprijatelja ili izvršavanje sporedne misije te "izazova" bit ćete nagrađeni određenim brojem "XP" bodova. Vještine koje možete nadograditi su raspoređene u 3 kategorije: "Brawler", "Hunter" te "Survivor". Svaka od navedenih kategorija ima oko 16-25 potkategorija za nadograditi. Upravo istraživanjem osigurat ćete da već krajem igre imate gotovo sve otključano. Kada se dokopate kampa, Lara će vam uz vatricu ispričati svoje dojmove o događajima, a dok ona priča, vi ćete čistiti pušku. Ne na taj način dečki, nego bodovima zarađenim igranjem i istraživanjem nadograđivat ćete svoj arsenal. A naša Lara tako može nositi strijelu, pištolj, pušku, sačmu i sjekiru. U svakoj od navedenih grupa možete otključati nekoliko drugačijih lukova, pušaka ili sačmi. Kako? Opet istraživanjem. Prvo morate skupiti svaki dio od nekog oružja da biste ga mogli kompletirati. Sva oružja su različita karakteristikama i svatko će naći ponešto za sebe. Naravno, svako to oružje možete nadograditi posebno za što će vam trebati resursi. 

Resursi su razbacani diljem mape. Neki se nalaze u kutijama, neke ćete dobiti kada ubijete neprijatelja, a neke kada ogulite i oderete životinje. Da, i ovaj puta ubijat ćete divlje svinje, medvjede, tigrove, ptice i još mnogobrojne živine koje tamo obitavaju. Šteta samo što ono "paranje" životinja nije tako sočno izvedeno kao u prethodniku. Ne, ne potičem ubijanje životinja u stvarnosti. Vrijedi se potruditi i istraživati okolinu. Ako ste modno osviješteni, ovoga puta možete otključati i nekoliko kostima koje Lara može nositi, a neki od njih vam daju i bonus u vidu bržeg regeneriranja zdravlja.

Ne još jedna open world igra! Pa igram Fallout 4 upravo!

Ne brinite, iako igra nije mala, Rise of the Tomb Raider nikako nije open world igra. Shvatili ste da često spominjem istraživanje. Zaista ima dosta toga za otkriti, ali igra nije toliko ogromna da ćete se u svemu pogubiti. Igra funkcionira tako da ćete naići na nekoliko većih otvorenih područja (mapa) na kojima se stvarno ima što raditi dok su neka područja manja i služe samo kao prolaz do tih većih područja. Obično ćete do istih dolaziti nakon nekih događaja u glavnim misijama. Bitno je spomenuti da vi gotovo ni ne morate ništa istražiti, već možete samo proletjeti kroz priču, čime ćete, ja mislim, dosta izgubiti na samoj vrijednosti igre. Za istraživanje koristite desni analog pomoću kojega vam Lara označi bitne stvari oko vas.

Rise of the Tomb Raider 21

Jedno od spomenutih velikih i otvorenih područja u igri. S lijeve strane imate što sve možete pronaći i skupiti.

Glavne misije u igri su apsolutno spektakularne – dinamične, energične, s dosta akcije – nešto kao Uncharted 2. Glavne misije sadržavaju red istraživanja, penjanja, skakanja po ledenjacima i planinama te red žestoke borbe protiv neprijatelja. Kao što sam rekao skupina Trinity bit će vam glavna prepreka, a njihovi vojnici sve su jači što dalje igrate. Ne brinite, uvijek ćete se moći snaći; ako ostanete bez metaka od, recimo, prazne konzerve moći ćete napraviti bombu, a od boce zapaljivi koktel. Igra vam sama nudi (kako je to danas popularno) da neprijatelje svladate stealth pristupom ili pak oružjem. Osobno sam izabrao prvi način jer je mnogo zanimljiviji i donosi dosta bodova. Animacije "klanja" neprijatelja kada im se prišuljate su spektakularne, a također je pravi užitak strijelom napraviti "stealh kill headshot". Osobno su mi upravo luk i strijela bili najomiljenije sredstvo za uklanjanje neprijatelja. Kada nadogradite luk, pravi je užitak raditi headshotove.

Rise of the Tomb Raider 22

Grafika je često spektakularna. Ovo je inače slika iz igre. Sve što vidite u daljini do toga možete doći.

Probajte kombinirati pa ćete sami vidjeti koji stil vam paše najbolje. Isto tako, kreatori igre namjerno su malo otežali pucanje pa ćete često biti dosta neprecizni, pogotovo dok se ne nadogradite. Pozdravljam ovakav pristup jer Tomb Raider nikako nije i ne bi trebao biti pucačina. Sjećate se onih mojih otvorenih usta s početka? Ponavljam da su glavnije misije i lokacije na kojima se odvijaju, kao i zapravo čitava igra, čisti spektakl. Lokacije katkad oduzimaju dah, a svaku točku koju vidite možete posjetiti i otići. Naravno, ne možete se popeti na neke planine u daljini koje su nacrtane samo radi atmosfere, ali na svaki dio područja mape možete otići. Atmosfera je zaista vrhunska i držat će vas od prve minute. Igra nudi dobar balans i mješavinu napucavanja, glavnih misija i istraživanja.

Istraživanjem ćete otkrivati dodatne misije, raditi određene challenge, otvarati kutije u kojima se nalazi dijelovi za pojedino oružje. Nalaziti ćete prekrasno dizajnirane relikvije, čitati dokumenta i proučavati murale. Ako želite, skupljat ćete i novčiće pomoću kojih ćete kasnije moći kupiti određene stvari, a koje sami otkrijte. Također, istraživanjem ćete otkriti i skrivene grobnice!

Lijepa kao grob!

Znam da znate za onu izreku "ružna kao grob", ali ovdje to ne vrijedi. Iako potpuno opcionalno, ulazak i istraživanje grobnica apsolutno je predivno i prekrasno iskustvo. Za svakog ljubitelja Lare ovo je obaveza. Grobnice su jedinstvene i baš je svaka prekrasnog dizajna. Ponekada će se na mapi (ovisno o području) nalaziti 3-4 grobnice, a da biste došli do krajnjeg cilja – otvaranja zlatnog kovčega, morat ćete nekada dobro promisliti kako to napraviti. Grobnice su oda Tomb Raider serijalu kakav je nekada bio.

Rise of the Tomb Raider 16

Primjer jedne grobnice. Prekrasan dizajn i jedna od zanimljivijih zagonetki.

Kako sam rekao misije glavne su spektakl, dinamične i nabijene akcijom, a grobnice su odmak od ubijanja ili katkad dosadnog istraživanja. Svaka grobnica ima svoje zamke i svoju posebnu ljepotu. Nisam nikada mislio da ću reći za grobnicu da je lijepa, ali ove virtualne u Tomb Raideru su prekrasne. Različitih su veličina i zadataka, a za pojedine ćete morati upregnuti moždane vijuge kako biste shvatili na koji način prijeći na drugu stranu ili kako otkriti nekakav prolaz. To su zapravo zagonetke u igri. Volio bih da su bile teže, ali i ovako je bio užitak, apsolutni užitak svaku grobnicu "zajahati" i riješiti.

Rise of the Tomb Raider 31

Ispred vas nova grobnica i novi zadatak kako doći skroz na drugu stranu. 

Nikako nemojte kupiti igru i preskočiti grobnice. Što više otključavate i napredujete u igri, kompleksnost rješavanja problema (kako doći do krajnjeg cilja u grobnici) je sve veća i zanimljivija zbog toga što ćete morati kombinirati nekoliko stvari odjednom. 

Dajte nam još!

Za sve one koji žele još Lare tu je zaseban mod nazvan "Expeditions". Navedeni mod sadržava nekoliko opcija za igranje. Imate poznati "score attack" gdje je cilj što prije završiti misiju uz izvođenje raznih komboa gdje se povećavaju bodovi. "Chapter replay" kako samo ime kaže omogućuje da ponovite neki dio igre uz dodatak ispunjavanja izazova (challenge) i karata. Ispunjavajući izazove koji su različiti (završiti level bez da poginite, završiti level bez ikakve štete, napraviti 3 headshota u nizu i drugi) dobijete novac s kojim kupujete karte. Karte su nekakvi oblici povlastica koji vam, ovisno o karti, daju posebne bonuse i moći. Karata ima zaista jako puno. Neke pojačavaju štetu određenih oružja, neke rade veće štetu kada radite stealth kill. Sami možete miksati koje karte želite i kakav izazov želite. Moram pohvaliti količinu i izbor mogućnosti karata koje daju jednu novu zanimljivu dimenziju igranja.

"Chapter replay elite" mod sličan je klasičnom chapter replayu samo što ovdje već igrate s opremom i vještinama koje ste nadogradili tokom priče. Zadnji "Expedition" mod je "Remnant resistance" gdje opet imate izazove i karte, a cilj je pomoći stanovništvu da nazad vrate teritorij. Zanimljivo da u ovome modu sami možete kreirati misiju ili pak odigrati već postojeće. Svakako treba pohvaliti trud Crystal Dinamicsa što su nam predstavili navedeni mod koji meni osobno ima zanimljivih stvari. Ono što nećemo pohvaliti su mikrotransakcije pa ako želite kupiti karte, a ne želite istraživati i raditi izazove, možete ih kupiti i pravim novcem. Najbolji paketići koštaju $1.99.

Ustanak Lare Croft!

Došli smo gotovo do kraja recenzije, a nismo spomenuli minuse. Nema ih puno, ali ima ih. Spomenut ću preduga učitavanja nakon što poginete. Razlog zbog kojeg ćete ginuti nije težina, nego katkad neprecizan sustav skakanja i hvatanja Lare za objekte. Više sam puta poginuo od pada u bezdan nego od metaka. Mehanika i sustav su ponekada zaista neprecizni i zna frustrirati. Nekome će mana biti backtracking kojega, kao što sam naveo, ima. Vraćat ćete se na područja koja ste već prošli ako želite sve otključati, a nekada će vas i glavna misija vratiti. Možda će nekome biti to pomalo repetitivno. Također, igra je veća i bolja u svakom smislu, ali nije neka velika evolucija, no treba biti pošten i pitati se koji to nastavak nekog serijala i je...

Rise of the Tomb Raider 24

Desno vidite kamp vatricu, a ispred vas prekrasan pogled i upitnik nad glavom kako doći do tornjeva u daljini...

Tomb Raider je prije nekoliko godina doživio potpuni reboot serijala, a Rise of the Tomb Raider samo nastavlja taj put. I iako se nekima neće svidjeti smjer u kojemu serijal ide, sasvim objektivno može se reći kako je ova igra vrhunska akcijska avantura u svakom pogledu. Spektakularna atmosfera, vizuali te dinamičan i zarazan gameplay kao i odlične glavne misije uz istraživanje daje odličan miks svega koji čini Rise of the Tomb Raider igrom vrijedne kupnje i igranja, ali ne i kupnje Xbox One konzole samo da bi se igra odigrala odmah na početku izlaska pogotovo što se Xbox 360 verzija čini odličnom. Kada igra bude dostupna na PC-u i PS4 konzoli svakako je odigrajte jer, uz Uncharted serijal, Lara Croft i dalje ostaje naša voljena heroina i pionirka žanra akcijskih avantura.

maximalni
2015 Stu 25 11:40:08 AM
upravo objavljena recenzija Xbox One ekskluziva.

super tekst, Flipper.

#laraFFArecenzija
Fan O'War
2015 Stu 25 11:55:38 AM
Kolika je zaključna ocjena?
buz
2015 Stu 25 12:02:33 PM
Don't quit your day job!  :ehehe:
Chono7
2015 Stu 25 12:33:49 PM
Drago mi je da TR napreduje i da imamo prilike odigrati jedan pravi reboot serijala. Pohvale za recenziju!
Greyback
2015 Stu 25 12:35:01 PM
Odlična recenzija.  :ay: Šteta što je prodaja podbacila, nisu trebali izdavati igru u isto vrijeme kada izlaze Fallout 4 i SW Battlefront.
Fenix
2015 Stu 25 12:41:04 PM
Quote:

Kolika je zaključna ocjena?
Failali smo s prikazom ocjene. Sad je sve prikazano.
revo
2015 Stu 25 01:04:00 PM
bilo bi bolje da je to iznad komentara i da je druge boje jer ja do sad nisam niti skuzio da to postoji :D
viper89
2015 Stu 25 01:28:25 PM
Odlican review flip. Bravo!
Tzereen
2015 Stu 25 01:31:32 PM
Super tekst! Zabavan i informativan. Bravo!

Šteta kaj nemam XB1 :(
KO će dočekat da izađa na PS4.
PS2MASTER
2015 Stu 25 06:03:22 PM
[member=47]Flipper[/member]

Dodatak minusu

- Glup A.I.

Nije ni u TR 2013 nis bolji.

Chono7
2015 Stu 25 10:55:44 PM
To mozes dodat svakoj igri danas..
PS2MASTER
2015 Stu 25 11:09:28 PM
Quote:

To mozes dodat svakoj igri danas..


Osim Witchera 3.
Chono7
2015 Stu 25 11:35:24 PM
Jedan od gorih. Mozes tocno vidjeti trigger kada ce te napast. Opcenito AI nije napredovao godinama. Zapravo cini mi se da nazaduje.
FedroWhatIsGood?
2015 Stu 26 01:50:14 AM
Nazaduje "prosjecna sposobnost" gamera, prosjeka ukupnog medju sve vise pet god. i 60 godisnjaka (al jednom cu i ja tu bit :D ) koji predstavljaju znacajan segment ZARADE. A nemaju volje za ""frustrirajucim"" izazovima, pa AI mora ici takvim smjerom?
Chono7
2015 Stu 26 08:22:37 AM
Raste kompleksnost izrade danasnjih igara, troskovi izrade su sve veci, a rokovi isporuke izdavaca ili big daddy kompanika sve kraci, pa jednostavno nema se vremena za napredak AIa pored pumpanja grafike, pa cak smo dosli do mjere kada se moraju izdati i nedovrsene igre. Ali hej, ovaj TR je daleko od svega navedenog  :)
Solid Snake
2015 Stu 26 09:50:56 AM
2 igre koje su po pitanju umjetne inteligencije na mene ostavile dubok utisak:

fear_15.jpg

[img width=289 height=400]http://vignette3.wikia.nocookie.net/metalgear/images/f/fe/Metal-Gear-Solid-Logo-Design.jpg/revision/latest?cb=20130422195721[/img]


Kad samo vidim njihovu koordinaciju na terenu, flankiranje, međusobnu komunikaciju... Skroz zaboravim da igram protiv A.I.-a (što je najbolja pohvala koju mogu dati).

Također spcecijalnu zahvalnicu moram uputiti prvom Crysisu, gdje također pamtim kao iznimno dobro odrađenu umjetnu inteligenciju.
Pogotovo kad igrate na zadnjoj težini, u kojoj je jedan od parametara da više ne pričaju engleski nego koreanski da ih ne možete razumiti :D.
Pogotovo ako poisključite sve pokazatelje kad se baci bomba, kad flankiraju...Baš dobro odrađen A.I.
PS2MASTER
2015 Stu 26 02:55:17 PM
Quote:

2 igre koje su po pitanju umjetne inteligencije na mene ostavile dubok utisak:

fear_15.jpg

[img width=289 height=400]http://vignette3.wikia.nocookie.net/metalgear/images/f/fe/Metal-Gear-Solid-Logo-Design.jpg/revision/latest?cb=20130422195721[/img]


Kad samo vidim njihovu koordinaciju na terenu, flankiranje, međusobnu komunikaciju... Skroz zaboravim da igram protiv A.I.-a (što je najbolja pohvala koju mogu dati).

Također spcecijalnu zahvalnicu moram uputiti prvom Crysisu, gdje također pamtim kao iznimno dobro odrađenu umjetnu inteligenciju.
Pogotovo kad igrate na zadnjoj težini, u kojoj je jedan od parametara da više ne pričaju engleski nego koreanski da ih ne možete razumiti :D.
Pogotovo ako poisključite sve pokazatelje kad se baci bomba, kad flankiraju...Baš dobro odrađen A.I.


[member=97]Solid Snake[/member]

Kad si vec spomenul Crysis, trebao si navesti starije Haloe i neprikosnoveni Kiilzone 2. :ay:

U tim igrama A.I.je izvodio cuda.
Chono7
2015 Stu 26 03:04:33 PM
[member=97]Solid Snake[/member] - da FEAR ima zastrašujuće dobar AI.
viper89
2015 Stu 26 03:13:51 PM
Od novijih igara alien isolation mi je imao odlican AI.
Naravno na najvecoj razini buduci da svaka ima svoj AI.
Mgsv je isto bio dosta dobar.
Solid Snake
2015 Stu 26 05:28:09 PM
Quote:

Quote:

2 igre koje su po pitanju umjetne inteligencije na mene ostavile dubok utisak:

fear_15.jpg

[img width=289 height=400]http://vignette3.wikia.nocookie.net/metalgear/images/f/fe/Metal-Gear-Solid-Logo-Design.jpg/revision/latest?cb=20130422195721[/img]


Kad samo vidim njihovu koordinaciju na terenu, flankiranje, međusobnu komunikaciju... Skroz zaboravim da igram protiv A.I.-a (što je najbolja pohvala koju mogu dati).

Također spcecijalnu zahvalnicu moram uputiti prvom Crysisu, gdje također pamtim kao iznimno dobro odrađenu umjetnu inteligenciju.
Pogotovo kad igrate na zadnjoj težini, u kojoj je jedan od parametara da više ne pričaju engleski nego koreanski da ih ne možete razumiti :D.
Pogotovo ako poisključite sve pokazatelje kad se baci bomba, kad flankiraju...Baš dobro odrađen A.I.


[member=97]Solid Snake[/member]

Kad si vec spomenul Crysis, trebao si navesti starije Haloe i neprikosnoveni Kiilzone 2. :ay:

U tim igrama A.I.je izvodio cuda.
Da upravu si.
Njih sam skroz zaboravio, odlično odrađena umjetna inteligencija.
Chaky
2016 Sij 25 02:27:32 PM
Krenuo za vikend peglat MGS3. Puno teza igra od MGS1 i 2, najvise zbog nedostatka modernog radar i "cone of vision".

Filip ima vel`ka muda!
Ako "azdaja" procita recenziju, sam ce si peglat gace  :roll

Ceka se PS4 verzija.
Ocekujem igru s svim DLCima. Ako se to ne dogodi, iz protesta ne kupujem.

Vjerujem da su pozalili sto su se prodali za vremensku ekskluzivnost, jer bi TR odlicno sjeo taman do novog Uncharteda.

Quote:

Šteta što je prodaja podbacila, nisu trebali izdavati igru u isto vrijeme kada izlaze Fallout 4 i SW Battlefront.

"Podbacila" je, jer je samo za XBOX. F4 i SWB su razvikani naslovi, ali zanrovski nisu slicni s Tomb Raiderom.
Izmedu te 3 bih sigurno prvo uzeo TR.
Ulogiraj se da bi komentirao.