Recenzija | F1 2018

Još jedna godina, još jedna Codemastersova službena F1 igra. Revolucija ili evolucija? Rekli bismo evolucija provjerene formule iz prošle dvije godine što nije loša stvar.

Kao što podnaslov gore kaže, ovogodišnje izdanje službene F1 igre donosi napredak koji služi kao nadogradnja na već dobru bazu stvorenu u prošle dvije igre koje su služile kao dobar temelj za buduće nastavke. F1 2018 donosi podosta novina koje možda na prvu nisu velike, ali se definitivno primijete kada zaigrate igru, pogotovo na području upravljanja bolida koji su najbrži u povijesti F1. Tu je i odličan napredak na kinematici ovjesa, temperatura u gumama, kontrola hibridnog sustava i mnoštvo sitnica koje igri daju šarm.

Intervjui se vraćaju!

Prvi puta nakon F1 2010, Codemasters je na zahtjev fanova u karijeru odlučio vratiti popularne intervjue nakon kvalifikacija ili utrka koji ovoga puta imaju nešto veći utjecaj na sliku koju potencijalni timovi stvaraju o nama. Naše ponašanje tijekom intervjua može utjecati na buduće ponude ugovora.

Kada govorimo o ponašanju, svaka ekipa ima svoj specifični zahtjev koji varira od naziva Showmanship ili Sportsmanship. Igra nam odmah na početku u našem centralnom izborniku nudi slider koji na je na svoje dvije strane omeđen već spomenutim Showmanshipom i Sportsmanshipom te nakon svakog intervjua taj slider pokazuje kakvo je naše ponašanje u izjavama nakon utrke. Showmanship podrazumijeva da se ponašamo malo arogantnije, da centriramo pažnju na sebe dok je Sportsmanship suprotno od toga te u izjavama stavljamo timsku igru i ekipu u prvi plan, npr. branimo ekipu ako performanse bolida nisu toliko dobre.

f11

Naša menadžerica i novinarka bit će poprilično važni za našu karijeru.

Kao što sam rekao, svaka ekipa ima drugačiju preferenciju te moramo paziti na taj dio kada odabiremo ekipu jer, primjerice, Red Bull ili Ferrari preferiraju utjecajne zvijezde u svome timu, dok će Mercedes ili Williams preferirati da naše ponašanje bude timski orijentirano. Sistem je uglavnom zabavan i daje nekakav smisao svim tim intervjuima nakon utrke. Glasovna gluma gospođice koja nas intervjuira ponekad zvuči robotski te poboljšanje na tom polju ne bi škodilo.

Ostala poboljšanja u karijeri uključuju poboljšani R&D sustav koji je po svom izgledu i mogućnostima vrlo sličan prošlogodišnjem, no ovoga puta Codemasters želi da ga koristimo pametnije te u svakoj kategoriji imamo tri različita smjera razvoja komponenti. Primjerice, ukoliko želimo razvijati motor, tada ćemo nakon početne dvije nadogradnje morati odabrati jedan od tri različita smjera u kojima ćemo ga razvijati. On, naravno, na kraju može biti bolji ili lošiji te nadogradnje mogu biti više ili manje učinkovite. Isti sistem se primjenjuje u dijelu aerodinamike ili šasije za koje također biramo između tri smjera razvoja. Svi putevi razvoja su neovisni o drugima te možemo odabrat tri potpuno različita smjera za svaku od kategorija. Posljedice se osjete u karijeri gdje pametnim razvojem možemo značajno napredovati u odnosu na druge, no lošim planiranjem lagano možemo nazadovati.

f12

Novo R&D stablo ovoga puta nudi različite smjerove razvoja bolida.

R&D bodove ponovno zarađujemo kroz slobodne treninge u kojima moramo ostvariti ciljeve koje nam ekipa postavi. Zna biti pomalo naporno i dosadnjikavo te je ovome segmentu potrebno osvježenje. Težina ciljeva ovisi od staze do staze te izazovi negdje mogu biti laganiji, dok na drugim stazama, poput brze Monze koja zahtjeva štednju baterija ili goriva, mogu biti teži

Sav taj trud može biti uzaludan…

Ipak nije sve tako jednostavno. Velika novina je ta da se tehnička pravila mogu promijeniti svake sezone pa sav rad koji smo uložili u, recimo, motor možda nam uopće neće biti toliko bitan, ako nova pravila zahtjevaju veći fokus na dobru aerodinamiku i šasiju. Pravila se mogu i ne moraju mijenjati svake godine budući da igra sama određuje kada je vrijeme za promjenu. Možda ćemo imati tri sezone istih pravila samo da bi se većina pravila promijenila i uzrokovala neočekivan poredak ekipa. Top ekipa može postati ekipa sredine poretka dok mala ekipa može nešto pronaći i značajno skočiti u poretku. Riječ je o sistemu koji osigurava dugotrajnost jer se, kao i u pravoj F1, sve može izmijeniti u jednom ključnom trenutku.

Rivalstva u karijeri ostaju ista kao u prošlih sezona. Cilj je uvijek pobjediti svojeg kolegu pa onda i vozače iz drugih ekipa. Dobrim rezultatima nam raste reputacija te, logično, pada lošim.

f13

Halo zaštita, koja nije baš popularna među fanovima, ne može se maknuti, no barem središnji stup možete sakriti za ugodniju vožnju iz kokpita.

Bolji handling i AI

Codemasters je ove godine odlučio značajno poraditi na umjetnoj inteligenciji ostalih. AI neće biti onako pasivan kada napada te će bez problema biti kasno na kočnicama i pokušati će napraviti pretjecanje čak i najzahtjevnijim situacijama iz kojih prijašnjih godina ne bismo očekivali napad. Mogli bi još uvijek malo bolje reagirati na startu u prvom zavoju i pogotovo kada ih prolazimo za puni krug ili pak u kvalifikacijama gdje može biti frustrirajuće, no svejedno smo dobili napredak na važnom području. Handling je također dobio značajna poboljšanja preko bolje kinematike ovjesa koji je ove godine osvjetljiviji na promjene koje napravimo kada podešavamo bolid. On više ne može biti ekstreman kao prijašnjih godina. Ove godine ovjes reagira puno bolje na tvrđe i mekanije postavke kao i na pasice koje, ako pogodimo prejako ili ako ih „jašemo“ previše u zavojima vrlo lako izvrtiti.

Možda i najznačajnije poboljšanje ove godine su gume koje su osjetljive na površinsku temperaturu. Ove godine imamo i unutarnju temperaturu guma na koju moramo paziti. Tu se nadovezuje sve gore navedeno oko ovjesa koji je ove godine puno bolji i utječe na temperaturu i potrošnju guma. Naravno, ovisno o tvrdoći gume, unutarnja će temperatura varirati te, ako smo preagresivni u početku utrke, vrlo lako možemo prerano prekuhati gume i teško ćemo ih vratiti u pravu temperaturu što će dovesti do gubitka vremena i ranijeg zaustavljanja u boks po nove gume. Stvarno odličan sistem koji puno utječe i na online utrkivanje u ligama te cijeni igrače koji nisu previše agresivni u utrci.

f14

Ovo su samo 4 od 8 novih Classic mašina koje ovog puta idu u 70-te i 80-te.

Još jedan odličan dodatak ove godine je menadžement ERS (Energy Recovery System) ilitiga baterija koja je ključna u ovoj hibridnoj eri Formule 1 koja traje od 2014. godine. Uz već standarni fuel mix koji varira od Low do Rich u utrci, ove godine smo dobili dodatnu opciju kontroliranja baterije kroz 5 opcija koje su: Low, Medium, High, Overtake, Hotlap. Ukoliko želimo možemo isključiti bateriju kada je baš ispraznimo u nekom brzom krugu. Ključ je održavati energiju u bateriji da bi dobili maksimalne performanse u utrci. Sistem odlično funkcionira i dosta donosi gameplayu. Za one koji se ne žele opterećivati menadžmentom postoji automatsku opciju koja je sporija, ali i manje zabavna. Svakako probajte staviti na manual i sami kontrolirajte jer je puno brže i zabavnije.

Što se tiče kontrola, igra je jako dobra na kontroleru iako je volan i dalje najbolji način za maksimalno uživanje u igri. Na G29 volanu mi je trebalo vremena da se prilagodim i još uvijek prilagođavam postavke, no ne bi bilo loše kada bismo dobili više detalja kroz volan ili kroz nekakvu zakrpu ili u budućoj igri.

Vidljiv grafički napredak

Ovogodišnja igra je dobila novog čovjeka zaduženog za artistički dio igre te se odmah vidi napredak. Codemasters je izbacio određene filtere koji nisu izgledali najprirodnije te je ove godine izgled igre kvalitetniji s puno boljim izborom boja koje izgledaju prirodnije i dodaju atmosferi u samoj igri. Što se tiče tehnikalija, tu je već standardna podrška za PS4 Pro i Xbox One X s rezolucijom koja će dobro doći ekipi s 4K televizorima, dok standardne konzole idu u 1080p i 60 sličica po sekundi na svim platformama.

f1zaboravio

Scene koje smo često vidjeli ove godine u F1 između prve tri ekipe.

Multiplayer

Prošlogodišnja igra je imala značajnih problema na području koje je možda i najvažnije za samu dugotrajnost igre. Bilo je puno previše bugova, safety car nije radio kako treba kao ni formacijski krug što je bilo uistinu sramotno. Pogotovo za igru koja je službena eSports F1 igra. Zbog toga je u prošlogodišnjem inaguralnom natjecanju bilo dosta problema u samom finalu u Abu Dhabiju gdje su neki igrači na LAN vezi u istoj prostoriji izbačeni iz igre zbog nestabilnosti pod opterećenjem. Ovi problemi bi se riješili pomoću dedicated servera, no Codemasters se nije previše oglašavao po tom pitanju te su zadržali P2P vezu i ove godine.

f15

Nema bolje od midfield gusjenice kroz poznate S zavoje u Suzuki.

Ipak, bugova je manje, a safety car radi, iako rijetko kada izađe na stazu kada se dogodi incident. Diskonekcije su nešto manji problem, ali i dalje se događaju poznati desync trenutci ako veza malo popusti pa se vrlo lako spetljaju dva igrača iako nisu bili na istom dijelu staze. Uglavnom je iskustvo nešto bolje ove godine, no zbilja u 2019. bi dedicated serveri riješili hrpetinu ovih detalja koji mogu uništit iskustvo, pogotovo u ligaškim natjecanjima koja su jako popularna.

Još jedan dodatak ovogodišnjem multiplayeru je ranking sistem koji će vas ovisno o tome koliko ste čist vozač povezivati s drugim vozačima sličnog ranka. Ono što je dobro je da stalno dolaze nadogradnje koje ispravljaju određene greške i probleme pa se nadamo da će igra imati dugu podršku i u nastavku godine.

Ako su vam prijašnje igre bile zabavne onda će vam i ova pružiti dovoljnu dozu zabave kroz poboljšanu karijeru, bolji handling, menadžment ERS sustava kao i odličan dodatak kontrole temperature u gumama.