Recenzija | Football Manager 2018

Vrijeme je da ono odijelo koje ste kupili samo za prijateljevu svadbu izvadite iz ormara. Sezona počinje!

Možda ovo nije nimalo objektivno od moje strane jer odlazim spavati s mislima što podesiti u instrukcijama Leonarda Mesarića i Tomislava Barbarića kako bi u sljedećem susretu zaustavili nalete Sandra Gotala, a budim se s pitanjem može li John Mensah s 34 godine odraditi na vrhunskom nivou sezonu nikad težeg HNL-a, ali svejedno ću to reći – Football Manager jedna je od najutjecajnijih igara u povijesti. Stanite fanovi Final Fantasyja, Metal Geara, Uncharteda, nemojte odmah udariti po meni i dopustite da pojasnim svoj stav. Ne mislim da je FM učinio nešto nevjerojatno za razvoj gaming industrije, svijet videoigara bi vrlo vjerojatno bio isti kao što je i sada, ali utjecaj kakav ima na stvarni život nema niti jedna druga igra.

Činjenica je da je FM bio u top 10 razloga zbog kojih se mladenci razvode u Ujedinjenom Kraljevstvu, činjenica je da se mnogi klubovi koji okreću milijune okreću toj igri kao alatu za istraživanje igrača, pa činjenica je i da je prije nekoliko dana Bojan Vručina izjavio kako su predstavnici Nacional de Madeire u razgovoru s njime pred njegovim očima pokrenuli FM 2006 i komentirali ono što se vidi na njegovom profilu u igri. Navedite neku igru koja ovako velike implikacije ima po nešto kao što menadžer ima na nogomet. Jednostavno je nevjerojatno da realnost pridaje toliku pažnju u fiktivnu replikaciju. A ove godine, menadžer je otišao još jedan korak dalje.

match engine

Nova sezona pred nama, a oni bez Girouda na terenu. #WengerOut

Ponekad je bolje započeti s klupe

Vjerojatno nema goreg vremena za okušati se prvi puta u ovoj igri. Nažalost, ili nasreću, iz Sports Interactivea su pristupili na način da se igra podredi dugogodišnjim veteranima i šanse da će ova igra privući nove igrače su gotovo pa nikakve. Količina informacija koja se nudi ovoga puta u igri je apsurdno velika i u potpunosti mi je jasno kako bi se netko mogao lako izgubiti u svoj sili izbornika i podataka kojima igra bombardira. Čak će i dugogodišnji igrači biti na prvu izgubljeni jer FM je ove godine uveo nekoliko jako zgodnih noviteta, otežao igru, ali i natjerao igrače da moraju navigirati kroz više prozora uz više klikova nego li inače.

Najznačajnija novina kojom SI još više želi izjednačiti stvarni nogomet s ovim virtualnim je Dynamics sekcija. Unazad već dugi niz godina se znalo događati kako će vam igrač biti nezadovoljan zbog nedostatka minutaže u prvoj postavi, zbog toga što ste ga odbili prodati iz Norwicha u Stoke ili iz razloga što mu još niste dali novi ugovor. Ove godine su takve situacije potencirane putem Dynamicsa. Naime Dynamics nam prikazuje hijerarhiju igrača unutar kluba gdje možemo vidjeti tko su vođe ekipe, tko su utjecajni igrači, a koji su pak na marginama. Tako u igri koju trenutno igram online vlada blago nezadovoljstvo u svlačionici jer je za Alderweirelda stigla ponuda iz Liverpoola koju sam odbio, Toby je nakon toga zatražio novi ugovor što sam također odbio, a kako se radi o utjecajnom igraču, on je svoje nezadovoljstvo izrazio ostalim i prije nego li je sezona počela imam malu pobunu u svlačionici koja je zahtijevala timski sastanak.

fm slika 1

Zoveš se Fernando Llorente, imaš 32 godine, a utjecajniji od tebe je mulac iz Južne Koreje.

Player power tako ove godine ima strahovito značajnu ulogu te vam nezadovoljna svlačionica može u trenu uništiti sve dobro što se učinili. Moral igrača pada, gube povjerenje u vaše sposobnosti što dovodi do toga da i čelništvo kluba nema više vjere u vas, a uz pokoji lošiji rezultat samo je pitanje vremena kada ćete doživjeti sudbinu Ancelottija u Bayernu. Unutar Dynamicsa možete vidjeti i koji se igrači druže s kojima, tko s kime odlazi na koncert Mitra Mirića nakon utakmice pa možete i očekivati da će upravo ti pajdaši se međusobno podržavati kada krenu sa suludim zahtjevima. Mnogi će se složiti kako u slučaju velike dominacije sa slabijim klubom nakon 6-7 sezona igra pomalo dosadi, no s ovim elementom se to mijenja i šansa da izgubite svlačionicu, a u konačnici i posao je sada sveprisutna.

Koga bi radije? Evu Carneiro ili Željka Buvača?

Druga dva noviteta, nešto manjeg opsega od prethodnog zbog čega ih i spominjem zajedno, su Medical Centre i Pre-match briefing. Još smo prošle godine dobili neke nove uloge u vidu Data Analysta i Sport Scientista, ali realno nisu imali neku veliku funkciju. Ovoga puta su upravo ti sportski znanstvenici putem Medical Centra zaduženi za procjenu potencijalnih ozljeda vaših igrača u narednim utakmicama. Prije su postoci za kondiciju i spremu za utakmicu bili sve, dok ovoga puta vam piše crno na bijelo kolike su šanse da vam se igrač ozlijedi, zašto je šansa tolika te preporuka kako i koliko koristiti tog igrača. Pre-match briefing je u principu ono što mu i ime govori. Radi se o sastanku s igračima prije utakmice prilikom kojeg možete naglasiti na koji segment vaša ekipa treba posebno obratiti pozornost, bilo da se radi o mentalitetu, formaciji ili nekoj drugoj instrukciji. Jednako tako možete u stilu Danijele Trbović napomenuti koji su igrači iz protivničke ekipe najslabija karika kako bi vaša ekipa igrala preko tog igrača. I dok Medical Centre djeluje koliko toliko korisno, moram priznati da nisam osjetio u dosadašnjoj igri preveliki utjecaj Pre-match briefinga te se nadam da će nekim budućim updateom dobiti na značaju.

fm slika 2

Nastavljamo tragičnu priču Fernanda pa ne samo da nije utjecajan, već je i jedini kojem prijeti lom noge.

Tri ključna elementa igre su zasjala u novom ruhu, a radi se o taktici, skautingu i match engineu. Taktika je doživjelo svojevrsno unaprjeđenje pa smo tako ovoga puta izuzev već starih klasičnih timskih i individualnih instrukcija, namještanja prekida i ostaloga što ide već godinama uz to, dobili i grid koji označava na kojim poljima na terenu imate potencijalnih problema, a na kojima stvari dobro funkcioniraju. Jednako tako možete vidjeti i koliko su dobro povezani vaši suigrači koji se nadopunjuju u fazi napad tj. obrane kao što su to desni bek i desno krilo ili pak trokut igrača s dva srednja i jednim zadnjim veznim. Jedan naoko mali detalj, ali mijenja toliko toga. Uz to su uvedene i 4 nove uloge, a to su Segundo Volante na DM poziciji, Carrilero i Mezzala na MC poziciji, te Inverted Winger na ML/MR poziciji. Suludo bi bilo trošiti na tone teksta opisujući svaku novu ulogu pa ću samo dati po jedan primjer igrača koji odgovaraju tim pozicijama istim redoslijedom, a oni su Emre Can, Casemiro, Radja Nainggolan te Senad Lulić.

Na prvu, mislio sam da je velika greška što su promijenili koncept skautiranja te me iznimno odbijalo što moram manevrirati kroz više opcija kako bih saznao nešto o igraču kojeg tražim dok bi mi prije to direktno dolazilo u glavni inbox. Tako izvještaj skauta više ne dolazi zajedno s ostalim porukama već morate svaki put odlaziti u meni za skautiranje te vam tamo pristižu svi izvještaji. Što je onda tu bolje? Kao prvo, izvještaji o igračima dolaze puno češće i saznajete puno više o igračima diljem svijeta, pogotovo ako imate jaku mrežu skauta, a kao drugo, saznajete puno više o igraču s obzirom da sada s procjenom od 0 do 100 skaut procjenjuje koliko bi pojačanje taj igrač bio za vaš klub. I dalje su tu zvjezdice koje prikazuju current ability i potential ability, ali navedena brojčana procjena te još poneki detalji o tome kako bi se igrač uklopio u vaš sistem te analiza njegovih prednosti i mana dižu skauting, što se realnosti tiče, na stepenicu više.

fm slika 5

E, kakav je onaj mali Obayza…, Ozrayb…, Orzaya…, ma onaj mali Mikel koji nije crnac?!

SI je pred izlazak igre najavio ogromne promjene u match engineu, no ne mogu reći da sam iste doživio. Ok, AI je pametniji i zna se prilagođavati vašim potezima pa morate kroz čitavih 90 minuta biti spremni na sve i dobro analizirati vašeg protivnika pa bih čak rekao da koliko god se možda ponekad igra čini težom nego inače, toliko vam i nudi širok raspon mogućnosti da na te izazove i odgovorite, bilo da se radi o toplinskim mapama, izvještaju vašeg asistenta ili analizi smjerova protivničkih napada. Čak bih rekao da dobro oko i tokom samih highlightsa kada pratimo akciju uživo može zamijetiti što ide po dobru, a što po zlu. Ali, jer mora postojati ali, je li to uistinu totalni overhaul koji su toliko pompozno najavili? Navedene stvari bi trebale biti prirodan smjer ovakve igre, a ne nešto što bi se najavilo kao potpuni zaokret u načinu igranja. Sama grafika utakmica je u principu ista kao i prošle godine uz možda minimalne pomake te i dalje nisam fan gledanja utakmica u 3D-u jer mnoštvo poteza izgleda bizarno. Iskreno, ne znam ni tko želi da 3D bude kao u PES-u/FIFI. 2D je i dalje tata.

Hej dušo, ‘ko nam brani?

Ostalo je sve više-manje isto kao i lani. User interface je gotovo pa identičan, trening nepromijenjen, a razgovori s novinarima i dalje zamorni te mi nije jasno kako nakon toliko vremena tvrdoglavo ne čine ništa po pitanju toga. Isto možemo reći i za team talk koji funkcionira isto kao i prije i gdje je i dalje pomalo nejasno kad će neki team talk upaliti, a kada neće. Ono što me doduše jako obradovalo prošle godine, a što je ove godine otišlo na još jedan nivo iznad, je social feed. Poruke koje čitate putem FM verzije twittera su još zabavnije i još raznovrsnije nego prije pa tako možete vidjeti da se neki vaš igrač ne brije jer sudjeluje u Movemberu, da je navijač dobio dojavu od svog zubara kako je vaš igrač viđen u izlasku, a aktualni su i popularni hashtagovi. Možda i najzabavniji koji sam vidio do sada je onaj gdje se navijači žale na dodjeljivanje brojeva igračima uz hashtag #againstmodernfootball. Nažalost, navedeno ni na koji način neće utjecati na vašu igru (možda bi tek tada bilo previše da moramo i na socijalne medije paziti), ali ne može se ne priznati da je iznimno zabavno.

fm slika 4

Veliki problemi u gornjem desnom uglu. Brzo u kupovinu po Mihaela Mikića!

Što se same kupovine igrača tiče, već znate što se događa iz godine u godinu, kako u stvarnom svijetu, tako u igri. Želite Rashforda? 200 milijuna. Želite Rabiota? 120 milijuna. Želite (zašto???) Fellainija? 100 milijuna. Cifre su i ove godine sulude, a kao što možemo vidjeti iz potonjeg primjera, znaju biti sulude i za igrače za koje ne bi trebale biti. Ima jasno igrača koje se može dovesti za normalne novce, ima i jako dobrog izbora među onima na transfer listi već tokom prvog prijelaznog roka, ali pripremite se na mukotrpne pregovore oko ugovora s igračima i agentima, kao i na keširanje peterostruko viših iznosa nego li sami igrači vrijede. Ako niste spremni na to, čekajte do kraja njihovih ugovora ili ih natjerajte da izraze nezadovoljstvo u vlastitim klubovima jer nisu prodani pa udarite tada, jer nogomet je potpuno popizdio, čak i u FM-u.

Online realno nije primarna funkcija FM-a i osobno znam samo nekoliko entuzijasta kao što sam ja koji su spremni na dogovore u koliko sati se nalazimo pred računalima, do koliko igramo, te koliko dugo možemo čačkati po taktici dok host server ne popizdi i klikne force continue da igra krene u sljedeći dan. Online je funkcionirao čak poprilično dobro nekoliko dana, vjerojatno i brže nego li u prijašnjim igrama (tu pričam o loadingu, a ne o brzini kolega jel) i taman kada sam htio pohvaliti SI što im ove godine to dosta dobro funkcionira, boom, sinoć krš i lom. Prilikom igranja međusobne utakmice kolege i mene, odnosno Tottenhama i Chelseaja, sve je išlo glatko do poluvremena. Stiglo je poluvrijeme, ja nisam mogao dati team talk, on je odradio dvije zamjene koje mu igra nije učitala, a kada ih je htio napraviti opet, dopustilo mu je samo jednu jer mu je igra napomenula da bi mu to bila četvrta zamjena, a dopuštene su tri. Tokom cijelog drugog poluvremena nije bio prikazan niti jedan highlight, njemu je stoper završio na desnom krilu, a utakmica je završila u 91. minuti iako je bila produžena do 93. Kao poslastica na kraju, igra je zablokirala u potpunosti.

fm slika 3

Komentari sa socijalnih mreža su vjerno preneseni. Očekujemo u sljedećem menadžeru i one iz sportskog dijela našeg foruma.

Radi li se o izoliranom slučaju, radi li se o nedovršenom proizvodu odnosno bugu koji se događa prilikom međusobnom igranja, nažalost još ne mogu procijeniti. Online je uistinu funkcionirao jako dobro do tog trenutka, a nažalost FM nije igra gdje možete sjesti za svoje računalo i upaliti online igru jer vam se eto igra baš sa nekim, već morate svi biti prisutni u isto vrijeme i sve mora biti podložno dogovorima. Samim time, online segment nikada nije ni bio predmet ocjenjivanja ovog serijala i nikada neće ni biti. Čak je, eto, i radio poprilično dobro do određenog trenutka. No, da je navedeni trenutak zabolio, jest.

Sudija! Sviraj kraj!

Što reći zaključno o igri koja u principu nema konkurenciju? Radi se o još jednom menadžeru u nizu koji nastavlja svojim stopama već prokušanom taktikom uz dovoljne dorade da iz godine u godinu djeluje svježe. Oni sentimentalni će reći kako nema boljeg menadžera od starog Championship Managera iz 2003. Ili kako je pak Football Manager 2005 bio najbolji menadžer, ali nažalost tu se miješaju osjećaji nostalgije s realnim stanjem kvalitete. Jasno je da će nekome biti bolje nešto u čemu je imao više vremena uživati (jer osoba sa 16 godina sigurno može potrošiti više vremena od nekoga s punim radnim vremenom), kome su to bili prvi doticaji s igrom i kome su u sjećanju ostale nogometne legende toga doba te dobri rezultati koje je postizao sa istima, ali činjenično stanje je da se FM, pa makar ponekad i malim koracima koji ne opravdavaju istu cijenu iz godine u godinu, trudi biti što bliži pravoj stvari. Može vam se to ne svidjeti, može vam to biti previše, ali to ne čini igru ni u kojem smislu lošijom, dapače, održava status kulta i načina života.