Recenzija | Shadow of the Colossus

“Some mountains are scaled, others are slain.”

Shadow of the Colossus je živi dokaz kako igre mogu biti prava umjetnost. Team ICO i Fumito Ueda su nam 2005. godine pružili još jedno remek-djelo koje je obilježilo ne samo našu generaciju, već čitav gaming. Ovo je igra za koju sam uvijek govorio da bi je svi trebali odigrati, bilo u originalnom obliku ili kao remaster na PlayStationu 3 kojeg nam je Bluepoint Games pružio 2011. godine. Kao i većina igrača koja je pažljivo pratila prošlogodišnji E3, moram priznati da sam se itekako iznenadio kada sam vidio najavu i prvi prikaz za ovaj remake. Već sam u prvom kadru istoga trena prepoznao da se radi o nečemu povezanom s ovom igrom.

Sve je djelovalo novo, ali opet nekako isto. Uvijek je problem kada se svima nam dragi klasik remasterira jer i najmanja sitnica može narušiti originalnu viziju zbog čega se gubi sama atmosfera igre. Iako Bluepoint ovim projektom donosi pravi remake, a ne običan remaster, originalna vizija i Uedina direkcija se nimalno nije narušila, već smo dobili novo fantastično izdanje za ovu legendarnu igru kojom će fanovi originala biti itekako zadovoljni, a nove igrače čeka nezaboravna avantura koja je i dalje toliko impresivna i emocionalno značajna kao i 2005. godine.

shadowreca2

Dizajn svijeta rastura.

Šesnaest veličanstvenih

Baš kao i u ICO-u, Shadow of the Colossus prati Uedin minimalizam i donosi nam igru koju nećete zaboraviti. Priča prati Wandera koji odlazi u davno zaboravljenu i zabranjenu zemlju kako bi oživio djevojku imena Mono. Wander sklapa dogovor s tajanstvenim entitetom pod imenom Dormin koji mu otkriva kako je moguće oživjeti Mono ako zauzvrat ubije 16 kolosusa u ovoj zaboravljenoj pustoši. O priči vam neću dalje govoriti zbog spoilera, no čeka vas izuzetno emotivno iskustvo koje svakim pokošenim kolosusom ima sve više utjecaja na našeg Wandera i svijet. Uedin minimalizam i umjetnička direkcija su bezvremenski i u potpunosti ćete se izgubiti u ovom svijetu koji je zbog novih grafičkih dorada impresivniji no ikad i bez problema se može nositi s igrama iz ove generacije.

shadowreca9

Na svakom koraku vas čekaju ovaki prizori.

Zaboravite na rasprave o remasteru ili remakeu. Ovo je potpuna prerada igre koja u potpunosti iskorištava snagu PlayStationa 4 i Pro konzola. Developeri iz Bluepointa su već upoznati s ovim naslovom budući da su nam već pružili HD remaster za PS3, a sada se vidi da su ovom verzijom otišli korak dalje. Sam Ueda je bio izuzetno zadovoljan njihovim radom na PS3 verziji, a sada su developeri uspjeli nadmašiti same sebe.

Da stvari budu još bolje, Bluepoint je vrlo pažljivo pristupio projektu i dodavao stvari koje imaju smisla i nisu nepotrebno ubacivali elemente samo iz razloga jer to mogu. Začudo, originalna vizija nije nimalo narušena, već je u nekim scenama još impresivnija. Developeri su kao bazu uzeli osnovnu geometriju svijeta, ali su svaku sitnicu nanovo programirali i to se itekako osjeti. Svijet je s razlogom prazan, no osjećaj veličine i skala samog svijeta će vam stalno oduzimati dah. Vegetacija, osvjetljenje, animacije… Sve je na top razini. Sretnici s HDR TV-ima će imati punu HDR podršku na bilo kojoj konzoli.

shadowreca5

Ovako se rade boss borbe.

Svijet Shadowa je izuzetno opuštajuć i usamljen. Wanderu će neprestano društvo raditi njegova kobila Agro, do samog kraja kroz sve što će vam ova avantura pružiti. Wander ima na raspolaganju svoj mač i luk koji su vam sve što možete koristiti u borbi. Sam gameplay se svodi na pronalaženju ovih ogromnih kolosusa, a borbe su zapravo zagonetke u kojima morate pronaći način kako se popeti na same kolosuse i pronaći simbole koji označavaju njihova ranjiva mjesta, pritom pazeći na staminu kako biste se držali za kolosuse. Zvuči jednostavno, no svaki od 16 kolosusa ima neku foru koju morate pronaći i iskoristiti kako biste ih srušili. Wander može podignuti mač i pomoću svjetlosti pronaći smjer kolosusa, a u samoj borbi i njihove slabe točke.

Umjetnost u pokretu

Svaka borba je nezaboravna budući da ima posebnu lokaciju na kojoj se okršaj odvija, a sve to prati fenomenalna glazba skladatelja Kowa Otanija koji je za potrebe ovog remakea doradio neke sitnice na soundtracku, ponajviše na uvodu i kraju zbog čeka još impresivnije zvuči. O samim borbama bi mogao danima pisati, a genijalnost je u tome da igra uopće nema obične neprijatelje, već se isključivo fokusira na kolosuse koji svojim dizajnom i veličinom oduzimaju dah. Bilo da se radi o vodenom ili letećem kolosusu svaka boss borba je nezaboravna baš zbog umjetničke direkcije i bombastičnog zvuka i soundtracka. Preporučam vam da ne čitate ništa o mogućim kolosusima, kao ni o načinima kako ih pobjediti. Ipak su zagonetke pola iskustva!

shadowreca3

Što to imamo ovdje?

Kako sam ranije naveo, developeri su za bazu svijeta uzeli originalnu geometriju i na tome nastavili dodavati nove stvari, zbog toga je sve ostalo kao u sjećanju. Znamo da nostalgija radi najbolje remastere, ali kada usporedite originalnu igru i ovaj remake, onda se najbolje vidi uložen trud developera kako bismo dobili hvalevrijedan rezultat. Same animacije su vjerne originalu, od kretanja kolosusa pa do animacija Agroa, sve je baš kako vam je ostalo u sjećanju.

ICO i pogotovo Shadow of the Colossus su itekako bili značajni za PS2 s tehničke strane baš zbog svojih postignuća u ono vrijeme poput fizike, bloom osvjetljenja i inverzne kinematike, kao i same skale svijeta koji se pomoću trikova stalno prebacivao iz zatvorenih u otvorene lokacije bez ikakvog učitavanja, a to je sve rušilo PlayStation 2 na koljena. Stariji igrači će se sigurno sjetiti kako smo ovaj naslov na PS2 često igrali i na 15 FPS-a, a sada je pravi gušt na PS4 igrati izuzetno ispoliranu igru i konačno vam nikakvi tehnički problemi neće narušavati igru, a upravo zbog toga sama vizija igre blista.

shadowreca7

Krzno je u potpunosti interaktivno, a sama kolizija je dorađena.

Igru sam odigrao na PlayStation 4 Pro konzoli koja ima pravu Pro podršku pa ako imate ovu konzolu čeka vas još bolje iskustvo budući da Pro nudi i poseban mod koji vrti igru u 60 FPS-a. Same performanse su izuzetno stabilne, a usporavanja su bila dosta rijetka, primarno po povratku u Shrine nakon što porazite kolosusa, kada igra jedino tada učitava svijet i to dosta kratko traje. Bluepoint je mijenjao igru samo gdje je bilo potrebno te treba posebno pohvaliti veliki respekt koji su imali u pristupu prema projektu kako se ne bi narušila originalna vizija i atmosfera igre. Sitnice koje itekako znače su stvari poput automatskog spremanja pozicije koje nećete ni primjetiti, no svejedno možete i ručno spremiti poziciju.

shadowreca1

Pravi remake.

Tu su i nove kontrole koje će biti lakše za koristiti novim igračima, no svi fanovi originala mogu koristiti i stare kontrole, baš kao i na PS2 verziji. Bilo da koristite moderne ili stare kontrole, svaka verzija ima i dodatnu konfiguraciju s dodatnim promjenama pa možete pronaći baš onu koja vama paše. Tu su i sitne promjene u HUD-u koje su jako ugodno riješene i ne narušavaju originalnu viziju. Jedino što bi nekim igračima moglo zasmetati je promjena lica našeg lika, no meni ovo nije bio ni najmanji problem. Hard težina je ovog puta dostupna od samoga starta, a sada možete u opcijama čak i isključiti Dorminove naputke koji bi se automatski uključivali kada ne biste znali što učiniti u boss borbama. To u sve sitnice koje itekako poboljšavaju čitavo iskustvo.

Avantura koja se ne zaboravlja

Developeri su ubacili i kvalitetan photo mode u kojem možete postaviti hrpu modifikacija i filtera te uhvatiti savršen kadar, a budući da je igra stvarno predivna, to ćete stalno koristiti. PS4 Pro ima i podršku za sve vlasnike 4K TV-a s posebnim cinematic modeom koji renderira igru u nativnih 1440p te nakon toga upscalea na 4K. Svi vlasnici 1080p ekrana mogu uživati u pogodnostima supersamplinga budući da će se igra svejedno renderirati na 1440p i nakon toga smanjiti na vaš 1080p ekran zbog čega će izgledati puno oštrije i detaljnije.

shadowreca6

Agro. (Motion blur se može isključiti)

Cinematic mode se vrti u 30 FPS-a i izuzetno je stabilan. Da stvari budu još bolje, u opcijama možete postaviti brojne filtere iz photo modea i sve to koristiti u samom gameplayu pa tako, recimo, možete koristiti reminiscence filter koji će dodati starinski film filter, a tu su i opcije za dodavanja običnog graina za sve one koji još više žele približiti igru staroj verziji. Bluepoint nudi hrpu opcija i sama igra je izuzetno dobro ispolirana. Igra bez ikakve zakrpe radi savršeno što je pravo osvježenje u današnjoj industriji u kojoj igre trebaju i po nekoliko zakrpi samo da bi radile kako treba odmah po izlasku.

shadowreca4

Slikano bez photo modea. Kutovi koje igra stvara su predivni.

Igra će vam trajati kojih desetak sati ako po prvi put igrate, a baš kao i u staroj verziji, igra će vam ponuditi hrpu toga za otključavanje kroz NG+ i Hard prelaske. Tu su i svima nam dobro poznati Time Trialovi za sve kolosuse za sve one koje žele sve otključati.

Shadow of the Colossus je Uedino pravo remek-djelo i obavezno gradivo za svakog ljubitelja videoigara. Bluepoint Games je ovaj bezvremenski klasik maestralno prebacio na PlayStation 4 konzolu s nizom tehničkom poboljšanja bez narušavanja same vizije i atmosfere originala. Ljepota je u tome što će ovaj rad jednog od najvećih gaming genija moći iskusiti nove generacije igrača, a svi stari fanovi će se iznova moći zaljubiti u ovo nezaboravno remek-djelo. Bluepoint, svaka čast.

Shadow of the Colossus recenzija

99

Kolosalni pothvat Bluepointa rezultirao je magijom zbog koje volimo videoigre.