Isplati li se još jednom vratiti u Skyrim? Igrali smo Special Edition, ovo su naši dojmovi

Skyrimu se bliži peta godišnjica te nam je Bethesda, nakon višegodišnjeg moljakanja fanova, odlučila prirediti osvježenje za nove konzole… I još jednom za PC.

Vrijedi li ovaj remaster pune cijene igre i kome je namijenjen? Je li PC verzija uvela ikakva vizualna poboljšanja te postoje li razlike između konzolaških verzija? Sve to doznajte u nastavku.

Ako na Steam servisu već posjedujete originalnu verziju Skyrima s kompletnim DLC sadržajem (Dawnguard, Hearthfire, Dragonborn), ili pak imate Legendary Edition, Bethesda će vam remasteriranu verziju pokloniti te ju možete skinuti besplatno. Konzolaške verzije ipak ćete trebati platiti po punoj cijeni – razlog je taj što su to „potpuno nove platforme, dok verzija za PC već postoji“. A budimo i realni, ponovno naplaćivanje PC verzije igračima koji već posjeduju original, bilo bi pljačka godine, jer poboljšanja su minimalna – iako ipak primjetna.

Novi filter, volumetrijsko osvjetljenje i dinamički DoF

Ne treba dugo igrati da bi se iskusile sve novine koje Special Edition ima u ponudi, jer većinom su to „samo“ grafička poboljšanja. Priča, questovi i sam gameplay su ostali potpuno isti kao i u originalu. Čim nas pri pokretanju igre dočeka uvodna animacija u kočiji, prvo što se da primijetiti su nekako drugačije, intenzivnije boje. Naime, novi zlaćani filter koji krasi ovu ediciju, bojama daje veću živost te općenito stvara topliji ugođaj koji je lijepo osvježenje od ponekad i pretjeranog sivila iz originala. No, iako možda zvuči čudno da je novi Skyrim dobio sunčaniju atmosferu, budući da je to ipak hladno nordijsko područje, razloga za brigu nema, jer se filter drži granica normale, doziran je samo toliko da joj da malo šarma, za razliku od nekih popularnih PC modova koji su otišli u krajnost i od hladnih proplanaka napravili bajkovite livade s bojama na kojima slider za saturaciju pokazuje 140%.

Igra nije čekala ni sekunde da predstavi svoj novi dinamički DoF (“depth of field”) koji joj daje filmskiju estetiku te funkcionira prilično solidno. Razgovori s NPC-evima imerzivniji su, a nije za odbaciti ni činjenica da screenshotovi sada izgledaju puno ljepše. Ova opcija možda se neće svidjeti svima, tako da ju se lagano može podesiti ili potpuno isključiti u postavkama unutar igre.

Treće, i posljednje veće vizualno poboljšanje novo je volumetrijsko osvjetljenje (“volumetric god rays”). Osvjetljenje uvijek igra jako bitnu ulogu i tu je Bethesda napravila dobar posao. Užitak je povremeno zastati usred šume i podignuti pogled te ugledati zrake sunca kako prodiru kroz lišće, a u pećinama je ugođaj još ljepši kad svjetlost iz otvora na površini razotkrije laganu prašinu i dim kako se uzdižu nad obližnjim plamenom.

Ipak, vizualno poboljšanje ovisit će od lokacije do lokacije, jer ponekad će zbog prevelike razine blooma originalna verzija i dalje izgledati bolje – no to je stvar osobnog ukusa.

Svi objekti su reteksturirani, te je izgled nekih čak i izmijenjen. Primjerice, u Riverwoodu se može primijetiti da je stil ograde potpuno drugačiji, a u krčmama su drveni stupovi dobili novi uzorak. Vegetacija je znatno gušća, oblaci koji lagano kližu uz planine izgledaju realnije nego ikad prije, male snježne pahulje koje se sjaje u noći snijegu daju novu dimenziju, a potoci crnog pudinga zamijenjeni su stvarnom vodom čime je došao kraj patnjama malobrojnog stanovništva Ivarsteada.

Konzole su bliže računalima nego ikad prije

Konzolaške verzije ovog puta napokon dobivaju nadogradnju tekstura sa 720p na 1080p (PS4 Pro i do 4K) te po prvi put mogućnost korištenja velikog broja modova kojima su se „pisijaši“ zabavljali već 4-5 godina, pa se sada može reći da su i PC i konzolaške verzije više-manje izjednačene – naravno, u pogledu čiste igre „iz tvornice“, bez dodavanja ikakvih modova. No postoji jedna tužna vijest – igra je na konzolama ostala zaključana na 30 FPS-a.

Specijalna edicija ipak nije toliko „specijalna“ na PlayStationu 4

Bitno je obratiti pažnju na činjenicu da je Sonyeva konzola zakinuta u jednom elementu naspram Microsoftove. Naime, Sony u početku uopće nije imao u planu omogućiti modove na PS4, što se promijenilo tek tjednima prije izlaska. Rezultat toga je da Xbox One verzija nudi 4GB prostora za modove, dok PS4 verzija nudi svega 1GB. Zašto? Razlog je taj što se na PS4 ne mogu import-ati nikakvi vanjski asseti, pa tako i svi modovi koji iste koriste neće biti dostupni.

Što se tiče same veličine prostora za modove, valja imati na umu da mnogi od njih teže do 1 GB-a, tako da bi vlasnici PlayStationa 4 i dalje trebali imati dovoljno prostora. Dakle, što se tiče modova za PS4, prolaziti će samo oni napravljeni isključivo pomoću Bethesdinog Creation Kita, dok će Xbox One korisnici moći uživati u većini najpopularnijih PC modova.

Nove mogućnosti za snimanje pozicija

Jedna zgodna stvar je uvođenje quicksave opcije kakvu se moglo vidjeti u Falloutu 4. Sada ćete lagano moći spremiti poziciju u igri netom prije okršaja te se više nećete morati brinuti da nešto ne pođe po zlu. Igra će vas ponovno vratiti na trenutak prije borbe (da poginete još jednom). Također, save file-ovi sada su podijeljeni po likovima, što će olakšati njihovu organizaciju ukoliko u isto vrijeme igrate s nekoliko karaktera .

Prebacivanje save file-ova sa starog Skyrima na novi još je jedna stvar oko koje morate paziti. Iako će uglavnom biti dovoljno samo kopirati file u direktorij nove igre, oni file-ovi koji sadrže igru s modovima vjerojatno će imati problema te postoji velika mogućnost da neće raditi.

Nema više piš-pauze tijekom loading screenova

Vrijeme učitavanja je sada jako brzo! Iznosi od 3 do 10 sekundi te znatno poboljšava imerziju u igru. Ovo je nešto što je definitivno zadavalo glavobolje prije 5 godina, a sada je stvar prošlosti.

Bolji izgled i na računalima, ali i određeni problemi

Svašta se može pročitati na internetu. Neki korisnici toliko daleko da tvrde da razlika između PC verzija uopće nema. To je u neku ruku potpuno shvatljivo, budući da je mnogima ova igra pružila stotine sati nezaboravnog iskustva i kao takva ima tendenciju ostati u sjećanju ljepša nego što to uistinu je. No sve je jasno kad se original i Special Edition stave jedna pokraj druge – remaster je definitivno vizualno bolji.

No je li bolji i u tehničkom smislu? Prilikom izlaska, ogroman broj igrača žalio se na česta rušenja igre, fail sistema koji jakim računalima nudi najniže grafičke postavke kao defaultne te na nestabilan broj sličica u sekundi. Žalosno je da se takve stvari i dalje događaju, ali i ne znači da je svima tako. Primjerice, pisac ovih redaka isprobao je Special Edition na GTX960 4GB grafičkoj kartici, i5-6500 procesoru i 16GB RAM-a te može reći kako još uvijek nije iskusio ni jedan od opisanih problema, osim laganog pada FPS-a, koji se na otvorenim gustim šumskim područjima vrti između 45 i 55 FPS-a na maksimalnim grafičkim postavkama, dok na svim ostalim lokacijama drži stabilnih 60FPS-a.

No i dalje je to ista igra

Unatoč svim poboljšanjima, kad se malo bolje pogleda, uočljivo je kako je igra počela pokazivati znakove starenja: od smiješno drvenih animacija NPC-eva do poligonalnih stijena, vidi se da je ovo igra iz 2011. s ruhom 2016. koje joj baš i ne pristaje najbolje. I da, Lydia se i dalje povremeno voli stopiti sa stijenom i igrati skrivača da bi primijetili da je nema tek nakon 1000 prehodanih kilometara i onda počeli paničariti.

Na kraju se postavlja pitanje – isplati li se uzeti Skyrim Special Edition? Sve ovisi o vama. Ako nikada prije niste zaigrali Skyrim, u tom slučaju se prvo lupite po čelu, a onda ju odite kupiti. Da je nekim čudom cijena i poduplana igru bi se i dalje isplatilo uzeti s obzirom na količinu sadržaja kojeg nudi. No, ako ste već odigrali ovaj nastavak i razmišljate hoćete li ignorirati remaster ili ne, savjet je da pričekate mogući pad cijene, pa onda razmislite. Naravno, ako ste jako nostalgični i žudite za razlogom koji će vas natjerati da još jednom potrošite nekoliko stotina sati na ovom fantastičnom RPG-u, ili se pak ne želite zamarati s modovima, a pogotovo ako niste prešli sve što se dalo prijeći i probali DLC-ove, onda svakako, samo naprijed. Ovo je igra koja to zaslužuje. Lijepo je vratiti se natrag, po posljednji put.