Recenzija | Shadow of the Tomb Raider

Svaki dan u životu kada se probudimo i otvorimo oči mi zapravo umiremo. Ne postajemo mlađi. Svake sekunde starimo. Na kraju dana sklopimo oči i utonemo u san. Svaki dan dobijemo šansu za novi početak. Kada skupimo dovoljno početaka, jednom će se ugasiti šansa i gledati ćemo to kao na – kraj. Je li za kukuljicu leptir početak života ili kraj nje same? Je li osušeni pupoljak smrt cvijeta ili prilika da izraste novi, lijepši i blistaviji? Kraj je početak. Početak je kraj!

Ovakvih trenutaka naša Lara Croft imala je bezbroj puta. Serijal Tomb Raider danas je pravi starac u svijetu igara koji svako malo dobije koktel botoksa sačinjen od novih ideja, svježih poligona i do tada neviđene količine piksela. I mora se priznati tome starcu kako je jedan od rijetkih slavnih serijala koji je uspio opstati i pronaći zasluženo mjesto pod suncem. Unatoč tome što svako malo dolaze novi, mlađi, lijepši konkuretni on i ona, starac i Lara već su s nama pune 22 godine! Puno smo toga zajedno prošli, a Shadow of the Tomb Raider opet je kraj početka jedne ere ili budimo precizniji – origins trilogije.

VIDEO RECENZIJA

Honor Among Thieves

Jeste li se ikada istinski zapitali jesu li zapravo likovi kao što su Lara Croft ili Nathan Drake svima omiljeni junaci zapravo negativci? Oboje žele samo pronaći razne povijesne artefakte ne mareći što oni mogu negativno donijeti ostatku svijeta? Nisu li oni sebični u svojoj namjeri jer pod svaku cijenu žele taj često mračni predmet želja? Upravo se to pita i ovaj nastavak Tomb Raidera. Nesmotrena Lara uzima drevni bodež Chak Chel ne mareći za posljedice. Njen postupak uzrokuje svu količinu prirodnih katastrofa koje uzimaju mnogobrojnim nevinim ljudima živote.

U cijeli kaos ponovno dolazi miltantna organizacija Trinity koja uzima bodež i kreće u potragu za drugim dijelom slagalice koja će im omogućiti stvaranje novog svijeta bez inferiornih ljudi. Vaš je zadatak ovoga puta poraziti Trinity jednom i zauvijek. Lara će svoje postupke često preispitivati sama sa sobom ili vašim pratiteljem Jonahom koji je solidno okarakteriziran lik i koji donosi balans u često rastrojen lik Lare Croft. Više nego ikada ranije kroz čitavu igru vuče se crta moralnosti Lare i postavlja se pitanje nije li ona jednako zlo kao i Trinity organizacija. Igra će nebrojeno puta prikazati grižnju savjesti koju Lara nosi sa sobom.

image

Pomrčina Sunca ili uma naslovna je slika igre. Lara je radi svojih (ne)djela izložena moralnim dvojbama i patnjama koje će komentirati uz kamp i vatricu!

Priča vas odvodi u Peru koji je odmak od snježnih krajeva koje smo toliko puta posjetili u svijetu Tomb Raidera. Peru je bogato prašumsko područje prepuno zelenila i slapova, ali i opasnih životinja koje vrebaju. Po forumima se povlačila rasprava o lošijoj grafici u igri, ali to zaista nema veze s istinom. Igru smo testirali na PS4 Pro konzoli, na 4K HDR televizoru i grafički igra zaista djeluje prekasno. Stilski je Peru prava oaza za oči, a čitav dizajn svijeta jednostavno je predivan.

Često ćete se uhvatiti kako vrtite analog ili miš i gledate kako se sunce probija kroz gusto granje i zelenilo. Ništa manje spektakularno nije dočarana voda u igri koju kada vidite zažalite što ne možete uskočiti u TV i malo se okupati. Ipak, to vam ne bih preporučio jer voda je prepuna piranja i svakojakih nemani koje ćete tamaniti tokom igre.

Shadow of the Tomb Raider 37

Slike naprosto ne mogu dočarati ljepotu koju igra ima. Ovdje ćete upoznati Unuratu s kojom ćete postati prijatelji! Patiti je ogroman hub u igri!

Posebna priča ove igre su grobnice. Igra možda više nego ikada opravdava naziv Tomb Raider. Grobnice su potpuno opcionale i za prelazak igre ne morate ući u niti jednu, ali to vam nikako ne preporučam. Svaka grobnica ljepša je od druge, a količina detalja u njima je nevjerojatna. Kada ugledate jednu znat ćete odmah da je to grobnica jer takve scene jednostavno ne zaboravite.

Prije nego što i uđete u nju, pomučit ćete se i doći do nje, a kada uđete unutra čekaju vas genijalno osmišljene zagonetke. Niti jedna grobnica nema jednake zagonetke, a za neke ćete dobrano morati upregnuti moždane vijuge ne biste li je uspješno savladali. Ne brinite, uživat ćete u tome. neće vam biti naporno. Jednom kada dođete do kraja čeka vas jedinstvena nagrada koju možete dobiti samo igranjem grobnica u vidu posebne vještine za Laru.

Shadow of the Tomb Raider 36

Samo jedna od predivnih grobnica. Pravi praznik za oči, ali mozak ćete staviti u pun pogon riješavajući puzzle svake grobnice!

Kada pričamo o načinu nadogradnje Lare, on je sličan prethodnim nastavcima samo što je sada sve podijeljeno u 3 kategorije – warrior, seeker i scavenger. Kao i ranije, kako napredujete u igri, dobivate iskustvene bodove pomoću kojih otključavate određene sposobnosti. Ako ćete uložiti malo truda u istraživanje i skupljanje uokolo nabacanih stvari do kraja igra otključat ćete većinu nadogradnji. Na isti način kao i u prijašnjim igrama nadograđujete oružja, a novost je sada da postoji čak 21 resurs koji ćete skupljati diljem mape.

Od svega toga opet ćete craftati razne strijele, bombe ili nadogradnje oružja. Iskreno, niti u jednom trenutku mi nije nedostajalo ničega, a krupne životinje na mapi nisam uopće ubijao jer mi koža nije nikada trebala. Uvijek ćete je naći ako malo skrenete puta. Baš kao i u prijašnjim igrama ove trilogije nailaziti ćete na mape koje će vam otkriti sve tajne koje krije određeno područje.

Shadow of the Tomb Raider 5

Nadograditi duže trajanja focusa ili combo finishere? Ili pak nešto treće? Nadogradnja je dobro balansirana i što god odlučite otključati nećete pogriješiti.

Osim grobnica, pohvalio bih i poneke kripte koje su zapravo minijaturne grobnice (ili još manje). Za ostatak svijeta i kupljenja itema nažalost ne mogu izreći riječi pohvale. Jednostavno nakon tri nastavka dosadi skupljati jedne te iste stvari na istu foru. Priznajem da sam 1000 puta stisnuo i uključio onaj Larin survival instict jer sam istraživao sve, ali nisam u tome uživao jer sam to vidio već 500 puta ranije.

Opet ćete nailaziti na izgubljene kutije, monolite za koje morate naučiti jezik i murale koje ćete čitati i studirati. Posebno me igra naljutila kada me opet prisilila da skupljam opremu koju sam već skupljao i u prošlom djelu. Vrhunski inteligentna Lara svaki puta zagubi opremu, a vi ćete se opet morati vratiti unatrag kada do tada nedostupna mjesta postaju dostupna. Zaista je upitno koliko ćete imati volje istraživati i kupiti jedno te isto.

Paititi

Kada smo kod istraživanja moram istaknuti da je Shadow of the Tomb Raider igra koja odbacuje formulu prethodnika po dinamici igranja. U igri ima puno više istraživanja nego borbe. Glavne misije su manje-više linerane i često su spektakularne od lokacija do akcijskih sekvenci u kojima Lara jednostavno briljira. Osim u grobnicama, zagonetke ćete sresti i u glavnim misijama.

Iako je pohvalno što su developeri Laru vratili više istraživanju, a manje borbi, u svemu tome postoje i određeni problemi. Paititi je ogroman grad i zapravo centralni hub igre. Tamo ćete sresti razne NPC-e s kojima ćete često voditi razgovore koji će vam otkriti gdje se nalaze skrivene stvari u igri (kripte, grobnice, dokumenti itd). Ti razgovori su često naporni i rijetko kada zanimljivi. Osim razgovora trgovat ćete s prodavačima, a dobivat ćete i sporedne misije.

Shadow of the Tomb Raider 40

Ovaj momak baš ne izgleda gostoljubivo. Igra od prvog dana ima dobar photomode kojim možete raditi spektakularne slike i sudjelovati u natjecanju.

Sporedne misije su osrednje. Nema ih toliko puno, ali ne mogu reći da su me posebno oduševile. Često su to fetch questovi koji ne vuku na igranje i kao da stavljeni samo da se nađu. Ima i par zanimljivih misija na koje ćete naići ako ne odustanete od igranja sporednih misija. Igra ima još 2 manja huba koja vam ne želim spojlati, ali shvatili ste sliku. Paititi kao najveće područje u igri predstavlja pravi open world svijet. Da bih vam opisao problem pacinga iliti ritma igre moram se poslužiti Uncharted serijalom koji to radi na puno bolji način.

Red istraživanja, borbe, priče i tako opet. OK, možete mi reći da Lara nije takva igra i da je korijen Lare uvijek bio istraživanje, ali postavlja se pitanje motiva završavanja sporednih misija i istraživanja jer nagrade i nisu neke. Isto tako, stare Lare su imale ucrtano istraživanje u samu srž igre, a ovdje je ono zapravo opcionalno i više mi izgleda kao nedostatak ideje developera nego nešto što ja želim. Pogotovo što sam sve to isto radio u prethodne dvije igre.

DnCWO4MW0AAZ27O

U igri imate nekoliko vrsta outfita, a određeni vam daju i određene bonuse. Neke možete i sami craftati ili zaraditi završavanjem sporednih misija. Postoji i Easter egg za ljubitelje Lara s početaka karijere!

Više sam uživao u jednom dijelu igre koji ne uključuje borbu, ali opravdava ime origins koja ova trilogija gura. Prava je šteta što takvih dijelova nema više jer odudaraju od standardnog sadržaja igre. O čemu je riječ zaista vam neću spojlati. Kada bih slikovito opisivao hodogram igre to bi bilo najlakše usporediti sa slaninom.

Znate kada imate onu bijelu sapunjaru koja je 80% mast a na dnu ima malo mesa i jedva čekate doći do toga dijela da ga okusite. S druge strane imate slaninu koja je fino prošarana kako treba – malo veći dio slanina (istraživanje), pa debeli red mesa (borba i akcijske sekvence) pa opet malo slanina pa opet meso itd. Mislim da ste shvatili moju poantu. Podržavam više istraživanja u Lari, ali za ubuduće to mora biti puno pametnije odrađeno.

Blato je dobro i lijekovito

Ako ste se uplašili čitajući tekst da nema borbe, ne brinite. Ima je i dolazi u poznatom ruhu što nije nužno loša stvar. I dalje je izniman gušt uvaliti headshot strijelom (ako razvijete skill čak i tri odjednom) ili napraviti brutalan i efektan finisher. Ima nešto u tome lijepo kada složite par neprijatelja u nizu jednim potezom. Lara je naučila neke nove trikove, a posebno je atrakivno kada protivnika svežete i objesite na drvo. Nažalost, često to neće pobuditi sumnju kod njegovih prijatelja koji valjda misle da čovjek meditira.

Nove su i takozvane halucinacijske strijele koje imaju odličan efekt koji vam ne želim otkriti. Lara se voli mazati blatom u igri i samim time postaje nevidljiva neprijateljima. Malo je nevjerojatno da Crystal Dinamics nije sredio AI neprijatelja koji često niti čuju a bome niti vide svog palog prijatelja niti metar od njih. Neprijatelji variraju od običnih mobova do malo jače opremljenih mrcina, ništa što par strijela ili metaka iz puške neće riješiti. Postoje još jedni neprijatelji u igri koji su mi bili veći gušt od ovih, ali ne smijem vam spojlati.

DIFiculty

Ne samo da možete odabrati težinu igre, nego možete odabrati zasebno težinu borbe, zagonetki i istraživanja. Stavljanje na veću težinu borbe znači pametnije neprijatelje, isključivanje hintova za zagonetke, a za istraživanje put kojim trebate ići ili penjati se nije označen kao na normal težini. Probajte sve na hard i dobiti ćete bolje iskustvo! Pohvala što je dostupan odmah i New Game+

U zadnjim dijelovima igre puno je više akcijskih scena i borbe u kojima se Lara jednostavno fantastično snalazi, a čitava ova trilogija pokazuje svoje mišiće upravo tada. Prava je šteta što nisu samo malo bolje sve rasporedili. Dobili bismo puno zanimljivije iskustvo.

Kraj Lare ili početak divnog prijateljstva?

Zaista nije lagano recenzirati serijal ovolike važnosti. Serijal čija je heroina ikona svijeta video igara i šire. Treba odati dužno poštovanje Tomb Raider serijalu koji je postavio temelje žanra kakvog danas imamo i igramo. Shadow of the Tomb Raider kraj je jedne ere u životu Lare Croft koja je trajala punih 5 godina. Svaki od ta tri nastavka s pravim sam zadovoljstvom odigrao, ali isto tako moram reći da se u Shadowu posebno osjeti manjak inventivnosti developera. Igra nije loša u niti jednom segmentu žanra.

Sve je odrađeno školski, ali od Lare i Tomb Raidera uvijek očekujemo korak više, pogotovo što konkurencija ne spava i napreduje. Ovoj igri kronično nedostaje novog sadržaja ili mesa što je ujedno i najveća mana igre. Unatoč tomu radi se o kvalitetnoj igri koja ima svoje spektakularne trenutke radi kojih igramo igre. Ostaje mala žal jer moglo je to još i bolje, ali svakako moja preporuka je ako ste ljubitelj žanra akcijskih avantura i Lare Croft da nipošto ne propustite Shadow of the Tomb Raider. I ovo nije nikako zbogom nego – doviđenja. Do novih početaka i avantura svima omiljene heroine.

Shadow of the Tomb Raider recenzija

80

Kraj Lare prilika je za svježe ideje i novi početak serijala.