FFA Focus

Pogled na Dreams – ambicioznu early access PS4 ekskluzivu

Iskreno, ne znam odakle početi. Mogu li samo reći da je Dreams obavezna lektira? Je li vam to dovoljno? Nije? Jasno. Onda protupitanje – kako bi nekome prodali prazan list papira? Vrhunski papir, da se razumijemo. Savršeno upija svaki grafitni trag, na njega stane bilo koji kolaž i podnosi neograničeno slojeva boje. To je „samo“ prazan list papira. Sam po sebi ništa ne znači. Pun potencijala i mogućnosti, čeka na vaše ideje. Zapravo, ne prodajete papir. Papir nije vrijedan, nego ono što je na papiru. Kako izvući pravu vrijednost nečije mašte? Kako omogućiti nečije izražavanje na jednostavan i lak način? Bezvremensko pitanje. Dreams je, čini se, novi odgovor.

Tko rano rani…

Dreams je najavljen sada već davne 2015. Sramežljivo, potiho, ekipa iz Media Moleculea je godinama radila na najvećem izazovu dosada. Nakon uspjeha LittleBigPlanet serijala i simpatičnog Tearawaya, spremno su krenuli u nadogradnju LBP koncepta: igraj, stvaraj, dijeli. LBP je bio odličan level editor za (2.5D) platformere, ali bilo što van tog žanra je bilo neefikasno – tehnički izvedivo i zanimljivo, ali nikako za širu upotrebu. Neovisno o kompliciranosti i limitiranosti LBP editora, skupila se znatna količina vrećastih cura i momaka koji nisu prestajali sanjati o svojim igrama i idejama. MM je stoga postavio novi cilj – napraviti sveobuhvatni game editor za bilo koga. Neovisno o godinama, iskustvu, znanju i vještinama, cilj je omogućiti svima nama jednostavne ali moćne alate za razvijanje igara. Punih pravih igara, ne predodređenih šablona.

Surfanje internetom je zastarjelo.

Sada, nakon (najmanje) 4 godina razvoja Dreams je prva Early Access igra na Sonyjevom digitalnom dućanu. Točnije, prvi komad softvera u razvoju na Sonyjevom dućanu. Prvi pristup široj zainteresiranoj zajednici igrača i stvaraoca. Prvi pravi test novih razvojnih alata. Pravi mali pioniri. Prvo što vidite kad upalite Dreams je kratak vídeo britanske ekipe koji jednostavno kažu: „Hi!“

MM šarm vas osvoji i ne pušta. Upoznajete se sa svojim impom, slatkim pokazivačem kojeg kontrolirate pomicanjem Dualshocka 4 ili Move štapom (bez panike, kontrole nisu bezveze). Imp može utjecati na okoliš unutar levela (povuci, gurni, stisni, itd.) i „zaposjesti“ lika (lutku, kako se to u Dreamsu zove) za direktnu, tradicionalnu kontrolu s gljivama. Nakon kratkog i iznimno dijabetičnog uvodnog levela možete što hoćete. Sad, kad kažem „što hoćete“, suspregnite stare Molyneux baze, jer ovdje to doista vrijedi. Možete odmah uskočiti u editor naslijepo i složiti jednostavan 3D platformer level u jedva sat-dva. Jasno, postoje opširne upute za korištenje svih alata, no nisu obavezni. U editoru ste prepušteni sami sebi i svojim snovima, a na vama ih je pretvoriti u javu.

Kada profesionalci rade igre, ostanete zapanjeni!

Alati su mnogobrojni i nema smisla da sada idem u detalje za svaki, pa ću samo nabrojiti one koje sam uspio kako-tako shvatiti:

  • 3D kist za modeliranje – virtualni glinamol s dodatnim bonusima poput zrcaljenja i stapanja rubova

  • 2D kist za crtanje u 3D prostoru – zvuči zbunjujuće; zamislite crtanje svijetlom u mraku, s mogućom animacijom i drugim sitnicama

  • potpuni glazbeni studio i mikser (!!!) na razini profesionalnog audio softvera (zamislite Ableton s jednostavnijim sučeljem)

  • raznovrstan sustav logičkih sklopova za igraće mehanike

  • keyframe alat za animaciju objekata i efekata

Svi alati se međusobno isprepleću „žicama“ na razne moguće načine. Primjerice, moguće je povezati ritam glazbe u pozadini s dinamičnim osvjetljenjem robotskih neprijatelja. Ili možda želite promjenu 3D modela ovisno o kutu kamere. A možda želite potpuno promijeniti gravitaciju svaki put kad vam se auto spotakne o kamen. Nešto treće, novo, divlje, štogod.

Ekipa je već započela s vraćanjem starih franšiza u novom ruhu.

Ponavljam, kada kažem da možete što hoćete – doslovno mislim da možete što god hoćete. Ne mogu ovo dovoljno naglasiti, jer dosad nismo imali ništa slično ovome. (Sjećate se Project Sparka? Naravno da ne.) Uvijek možete upaliti Unity ili Unreal na PC-u i krenuti u izradu igara, no budimo realni – to nije lak posao. Dreams je uspio potpuno maknuti bilo kakvo komplicirano sučelje za izradu igara i strpao ga u koš sa svim izgovorima i preprekama koje možda imate u glavi oko izrade vídeo igara. Dreams je moderan papir, DualShock je moderna olovka. Ako imate pitanje „mogu li X“ ili „može li se Y“ u Dreamsu, odgovor je uvijek – DA! Treba samo vremena i volje.

…dvije sreće grabi

Prošlo je jedva par tjedana od izlaska i već sada ima barem stotinjak kvalitetnih (mini)igara za odigrati. Čak i ako nemate kreativnih nagona, već sad imate dovoljno materijala za probirati i igrati. S vremenom će zajednica sanjara samo rasti i postajati sve iskusnija i hrabrija. Dojmovi publike su iznimno pozitivni, a sav taj šareni čušpajz svega i svačega vas zove da stvarate i sudjelujete. Svakih tjedan-dva MM postavlja jednu temu za sanjare (u trenutku pisanja je proljeće) i možete glasati za najbolju izmišljotinu. A možda baš vaša bude najbolja i prikazana na redovitom MM Twitch streamu – čisto zabave radi.

Ultra-realistični FPS prototip – ko od šale.

Sve što sanjari naprave se može dijeliti s drugima, ponovno koristiti i promijeniti na bilo koji način. Vrlo je lako kroz tražilicu naći točno što vam treba, jer šanse su dobre da je netko već napravio točno to. Ako ste zapeli s kompliciranom logikom u svom levelu, pronađite već riješenu logiku od nekog drugog. Ako vi smislite rješenje za neki problem – podijelite ga da svi uživaju. MM se već bavi pitanjima IP vlasništva i pravilnog kreditiranja svih stvaraoca. Lako se može vidjeti tko je napravio što u jednoj igri, kao i komentirati, raspravljati, recenzirati i prijaviti greške u logici ili modelima. Možete skupljati igre i druge tvorevine u svoje osobne kolekcije koje također možete dijeliti. Imate svoj osobni 3D prostor kojeg drugi moju posjetiti. Čak vam i profil prati čime se najviše bavite i što vam najbolje ide, tako da lakše možete naći suradnike koji vam trebaju.

Nema mjesta noćnim morama

Suradnici su zasada samo lokalni, doduše. Online igranje dolazi kasnije, no moguće je igrati s 4 igrača ako to stvorena igra omogućuje (da, već postoji Smash klon). MM radi punom parom na velikoj kampanji sa svojim profesionalno izrađenim razinama koja će pokazati što sve Dreams može, no zajednici sanjara to i nije puno bitno. Proguglajte malo trenutno izdane razine, svratite na MM stream koji put i uvjerite se sami zašto ovo morate imati u svojoj digitalnoj biblioteci. Također, ne zaboravite da će Dreams imati i VR podršku te s obzirom na sve glasine koje znamo o PS5, vjerojatno će biti još bolji i jači na slijedećoj generaciji.

Neću spojlati, pogledajte kroz prozor kad stignete.

Ako uzmete Dreams sada za trenutnu cijenu od 200KN, besplatno će vam se nadograditi u punu verziju na dan izlaska koja će sigurno biti nešto skuplja. Najiskrenije, i tih 200KN je krađa. Ako ne možete čekat FFVII Remake, molim lijepo, znate što vam je činiti. Garantirano ćete napravit bolji posao. Lijepo spavajte.

Oznake

Komentari

Ulogiraj se kako bi komentirao

Povezano

Back to top button
Close
Close