Recenzije

Recenzija | Civilization VI

Usavršavanje klasika.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kratka povijest

Prošlo je točno 25 godina od izlaska prve igre u kultnom serijalu legendarnog Sida Meiera. Mnogi igrači proveli su brdo neprospavanih noći, a da nisu ni bili svjesni da je već jutro. Nije bez razloga glavna mantra svih igara u serijalu „one more turn“ (još jedan potez). Civilizacija je u okosnici PC serijal, iako ima dvije spin-off igre za konzole i mobilne platforme – Civilization Revolution i njen nastavak. S godinama i brojnim nastavcima i ekspanzijama igra se progresivno razvijala i poprimala nove gameplay elemente.

Posljednji nastavak izašao je prije 6 godina i bio je odličan, ali je postao potpun tek nakon dvije ekspanzije koje su između ostalog uvele religiju, špijune i ideologije. Civilization VI je, prema svemu, najkompletnija igra do sada. Svi osnovni gameplay elementi su uključeni odmah po izlasku. Ali ujedno je i najviše napredovala, broj izmjena (čak i onih osnovnih) zaista je velik.

Službena najava igre

Što se ovdje radi?

Osnovna mehanika je i dalje tu. Ovo je 4X strategija na poteze. 4X je kratica za „eXplore, eXpand, eXploit, and eXterminate“, što označava osnovne načine za ostvarenje pobjede u igri: istraživanje, širenje, iskorištavanje i uništavanje. Igra stavlja igrača u davnu prošlost, točnije 4000 godina p.n.e. sa samo 2 jedinice (kolonist i ratnik) i zadatkom da od toga napravi najnapredniju, najsnažniju i/ili najrazvijeniju civilizaciju. Moguće pobjede su znanstvena (prvi poslati svemirski brod i naseliti Mars), kulturološka (najzanimljivija nacija za turiste), religijska (sve nacije prijeđu na vašu religiju), vojna (osvojite sve glavne gradove drugih nacija) ili ako se ni jedna ne ostvari do roka, pobjednik je nacija s najvećim kumulativnim brojem bodova.

Begin

Dođi u moj kvart!

Najveća promjena je način širenja grada. Naime, grad više ne zauzima samo jednu točku na mapi, već je dobio tematske okruge/kvartove (districts). Između ostalog imamo industrijski, znanstveni, kulturni, vjerski, financijski. Svaki od njih ima neke uvjete i neke pogodnosti, tako da neki moraju biti smješteni uz sami centar, neki uz rijeku, neki na planini, dok se bonusi ostvaruju npr., uz blizinu svjetskih čuda, drugih okruga, rudnika. Ova novina je zapravo genijalna i vjerojatno ćete isprva pogriješiti s planiranjem, jer nisu sve četvrti dostupne odmah, nego tek s razvojem tehnologija. Isto tako, u većini slučajeva nećete uspjeti staviti sve četvrti pod isti grad, tako da će možda postojati tematski gradovi. Neki će biti industrijski razvijeni, dok će drugi biti financijski ili možda religijski. Osim što dodaje novu stratešku razinu, gradovi sada izgledaju puno bolje.

Night

Gdje su nestali radnici?

Iduća velika stvar je gubitak starih radnika (worker) koji su znali biti vrlo naporni za baratanje, pa su ih mnogi stavljali na automatiziranje. Naime, bili su zaduženi za sve geografske promjene – rudnike, farme, pašnjake, plantaže, mlinove, ceste… Što je veća nacija, to je bilo više radnika i samim time više micro managementa. Sada umjesto njih imamo graditelje (builder) kojima više ne treba nekoliko poteza, već svoj zadatak obave u jednom. Ali (veliko ali), imaju ograničen broj radnji! Isprva su to 3, ali se kasnije kroz neke napretke može povećati na 5. Ovo umnogome olakšava nepotrebno gubljenje vremena, ali će trebati vremena za privikavanje.

Natural

Eureka!

Znanstveni razvoj također je doživio velike promjene u vidu jednostavnog malog mehanizma nazvanog eureka trenutak. Naime, praktički sve što radite može imati eureka efekt na budući razvoj tehnologija. Ako je za neku tehnologiju potrebno 20 poteza, eureka to prepolovi na 10. Uvjeti su apsolutno raznoliki, a često i logični. Na primjer, za navodnjavanje je potrebno prvotno napraviti farmu na nekom resursu, a za jedrenje napraviti grad na obali. Mnoge stvari ćete napraviti niti ne planirajući, naročito ako se ne oslanjate samo na jedan vid igranja. Naravno, kao i uvijek, pregled svih tehnologija je dostupan unaprijed, pa se možete i pripremiti i shodno tome planirati strategiju prilagođenu vašem stilu igranja.

Eureka

Sreća, para puna vreća

Sustav sreće više ne funkcionira na globalnoj razini, već na gradskoj, što opet dodatno smanjuje repetitivnost koju je stari sistem imao. Isto tako, cijeli mehanizam poprimio je novo ime. Svaki grad za uspješno funkcioniranje treba housing i amenities. Prvo je relativno jasno samo po sebi – za 10 stanovnika trebalo bi imati 10 mjesta, dok se potonje odnosi na sreću, a u pitanju su sustavi razonode za stanovnike. Ako nema dovoljno razonode, stanovnici postaju nezadovoljni, odnosno isprva sporije rade, a ako to potraje, može doći i do pobune.

Wonder

Vlada i uprava

Vlada i uprava sada imaju svoje posebno drvo razvoja, nalik tehnologijama te su također potpomognute eureka mehanikom koja se ovdje naziva inspiracija. Tehnologija zahtjeva znanost za razvoj, dok je za upravu potrebna kultura. Postoji 10 osnovnih tipova vlade, koji se mogu dodatno prilagođavati s posebnim „policy cards“, a koje se zarađuju kroz spomenuti napredak. Postoji nekoliko tipova kartica – vojni, ekonomski, diplomatski i „great person“. Svaki tip vlade ima posebne bonuse koji su veći ako se duže koristi, tako da se ponekad isplati ne mijenjati vladu čim se otkrije nova.

Vlada

Religija

Veliki naglasak je ovaj puta i na religiji, pa je čak moguće doći do religijske pobjede. Vjera je jedan od četiri osnovna resursa razvoja u igri (znanost, kultura, vjera i novac). U početku je možda dobro naglasak staviti na razvoj misticizma i ostalih tehnologija potrebnih za razvoj religije, kako biste dobili svog velikog proroka koji započinje religiju. Svaka religija ima svoje (dosta raznolike) bonuse kao i u prošlim igrama, ali se sada zahvaljujući četvrtima, lakše razvija. S vjerom ćete moći angažirati misionare i inkvizitore koji će širiti vašu odabranu vjeru po okolnim nacijama. Inkvizitori se čak mogu „boriti“ s drugim vjerama što izgleda pomalo smiješno s munjama i gromovima.

Religija

Diplomacija i odnosi

Diplomacija je također doživjela neke promjene. Svaki vođa ima po dvije glavne osobine. Jedna, vidljiva od početka, uvijek je ista – npr. Trajan cijeni nacije koje se razvijaju, dok Harald voli nacije s jakom mornaricom. Druga osobina je uvijek slučajna i nije vidljiva dok ne dođete u bolje odnose s tom nacijom. Naravno, ako odgovarate njihovim željama, bit će prijateljski raspoloženi, dok u suprotnom može doći do rata. Vratili su se gradovi-države koji su sada primamljiviji no ikad. Naime, prema njima šaljete svoje izaslanike, te ako ih imate više od drugih nacija, dobivate posebne bonuse od svake države, tako je primjerice moguće dobiti jedan slučajni eureka trenutak svaki put kad napredujete u eri. Uz te unikatne bonuse, gradovi-države daju i druge bonuse ovisno o tome koliko prisutnih izaslanika imate.

Agende

Špijuniranje i ratovanje

Špijuniranje je također dostupno, ali bez nekih posebnih izmjena. Možete špijunirati tuđe gradove, pokušati uzimati njihov novac, tehnologije, sabotirati ih ili ih prebaciti u svoj gradove da ih brane od istih napada. Vojne jedinice više ne zauzimaju striktno jedno polje, već je moguće kombinirati vojnu pratnju uz graditelje ili koloniste. Isto tako se i vojne jedinice podrške (npr. ovan za razbijanje ili AA jedinica) mogu kombinirati s klasičnom vojnom jedinicom. Generali i admirali također se mogu kombinirati te daju dodatni bonus na jedinice u blizini ili se mogu iskoristiti za nadogradnju jedinice i njezino iskustvo. Kasnije se u igri dvije ili tri iste jedinice mogu kombinirati u korpus ili armiju. Isto je moguće i za morske jedinice, koje se zovu flota.

Ostale novosti

  • ceste se više ne rade samostalno, već ih napravi karavana u sklopu trgovačke rute prema određenoj lokaciji
  • brodovi se mogu graditi i ako grad nije uz samu obalu, dovoljno je da je more u blizini i da je izgrađena luka
  • barbari su agresivniji i organiziraniji – prvo šalju izviđača, koji, ako ga ne eliminirate, pozove podršku
  • svjetska čuda zauzimaju posebno polje oko grada i izgledaju bolje no ikad
  • „veliki ljudi“ imaju unikatne bonuse
  • arheologija je ponovno prisutna te donosi artefakte koji se mogu spremati u muzeje u pripadajućem okrugu
  • „velika djela“, bilo glazbena, likovna ili možda relikvije mogu se spremati u svjetska čuda, a donose i tematske bonuse

Great Works

Tehnikalije

Iako je prema najavama isprva djelovalo da je grafika korak unazad, uopće nije tako. Grafika je sasvim prikladna svim novostima i vrlo ugodna za oko. Vođe drugih nacija vrlo su dobro odrađeni, s veoma zanimljivim animacijama i autentičnim govorom. Gradovi zahvaljujući većoj razgranatosti okruga i svjetskih čuda izgledaju maestralno. Treba spomenuti da u igri postoji i izmjena dana i noći te se navečer u gradovima upale svijetla, dok se na moru svjetlo na svjetionicima vrti u 360 stupnjeva.

Pozadinska muzika je briljantna. Svaka nacija (njih 19) ima svoju određenu temu baziranu na nekoj staroj poznatoj melodiji koja se kroz ere dodatno nadograđuje novim slojevima i instrumentima. Tako za Englesku imamo poznatu melodiju Scarborough Fair koju su obradili i Simon i Garfunkel, dok se za Ruse koristi Kalinka. Uvodna tema je od istog autora koji je dobio prvog Grammyja ikad za video igru. Radi se, naravno, o Christopheru Tinu i fantastičnoj skladbi Baba Yetu. Za ovu prigodu napravio je temu koja je dostojan nasljednik starog hita. U pitanju je „Sogno di Volare“ (The Dream of Flight).

Sogno di Volare

Narator u igri poznati je glumac Sean Bean, koji je posao odradio maestralno. Uvod, kao i opširnije o svakoj tehnologiji ili svjetskom čudu, zaista je zadovoljstvo slušati uz njegovu naraciju.

Moramo spomenuti i optimizaciju: tehnički se igra izvodi vrlo brzo i glatko, bez ikakvih zastajkivanja na dolje spomenutoj konfiguraciji, ali sudeći prema službenim zahtjevima, trebala bi ići glatko i na slabijim konfiguracijama.

Movie

Let’s wrap this up

Nakon utrošenih 50-ak sati u igri, jedan puni prolaz te par djelomičnih, moramo zaključiti kako je ovo definitivno najkompletnija Civilizacija do sada. Količina sadržaja je enormna. Apsolutno svi raniji mehanizmi koji su dolazili u zasebnim ekspanzijama ovdje su dostupni od početka. Novi mehanizmi traže privikavanje, ali su odlično odrađeni i svaki od njih dodaje novu razinu strategije i planiranja i ukida nepotrebne stvari koje su samo oduzimale vrijeme.

Dodajmo prekrasne vizuale, izmjene dana i noći, ugodnu pozadinsku glazbu, Seana Beana i 20 mogućih vođa u 19 nacija (Grčka ima dva – Periklo i Gorgo) i imamo igru koja će se igrati danima, tjednima, godinama.

Vcitory

Neke minuse moramo spomenuti. Korisničko sučelje je lijepo odrađeno, bez previše smetnji po ekranu, ali neki segmenti su presitni za navigaciju. To se naročito odnosi na novosti koje iskaču u desnom kutu. Druga mala zamjerka je cheesy borba inkvizitora s munjama i gromovima. Druge recenzije spominju i neke loše odluke umjetne inteligencije, ali autor se s time (na sreću) nije susreo.

Drago nam je vidjeti da unatoč 25 godina i 35 milijuna prodanih primjeraka kreatori nisu zaspali na lovorikama, već su nam dali novi nastavak koji će postati pravi klasik.

Civilization VI recenzija

.

Drago nam je vidjeti da unatoč 25 godina i 35 milijuna prodanih primjeraka kreatori nisu zaspali na lovorikama.

Kako ocjenjujemo?

Podrži FFA za samo 1€ i riješi se reklama

Svaki vaš doprinos pomaže nam očuvati gaming zajednicu koju volite. S malom donacijom možeš ukloniti reklame s FFA i dobiti bedž po želji pored imena u komentarima.

PODRŽI NAS

Igra