Recenzija | Dreams

Ovisan sam. Priznajem, nakon mnogo godina – ovisan sam o videoigrama. Najradije bih da me pogodi korona i ostanem doma 24/7, dok god imam snage držati kontroler u rukama. Sati i sati bi prolazili, a ja u bunilu farmaceutike i potrošenih maramica u kutu kreveta bih istraživao bez prestanka. Tamo negdje sedmog biblijskog dana, granice između gamerske jave i 64-bitnih snova bi se potpuno uklonile. Uskočio bih u neku višu, drugu dimenziju gdje sam zdrav. I onda sve ponovno.

Art u svom studiju. Uskoro i vaš studio.

Otprilike takvo iskustvo vas čeka onog trenutka kada odaberete opciju AutoSurf u Dreamsu. No, ne stavljate odmah ruku u vatru. Ima vremena. Počne polako, neprimjetno – Media Molecule vas uvede jednostavnim upoznavanjem s kontrolama (nešto kraćeg trajanja nego u Early Accessu) i pokaže vam što se može s njihovim alatom u profesionalno odrađenome Art’s Dreamu. Artov san je dvosatna kampanja o istoimenom glazbeniku koji je napustio svoj jazz bend. Prolazite kroz njegove snove u gulašu žanrova i razina: u jednom trenutku skačete kroz poljane kao plišane igračke u 3D platformeru, u drugome ste u vlaku i rješavate probleme kao LucasArtsova avantura. Ima razina u prvom licu, ima akcije, ima različitih vizualnih stilova, ima zagonetki i ima utrkivanja, a bome ima i boss borbi. Možda ima i koji glazbeni video koji se ne smije propustiti.

Svoj osobni kutak uređujete dobivenim balunčićima.

Art’s Dream je kao paket sasvim solidan, kratak i sladak, ali glavni mu je cilj pokazati što se u Dreamsu zapravo može. Po cijeloj kampanji su skriveni balunčići s nagradama poput likova, objekata, instrumenata, slika koje sve možete koristiti u svojim snovima. Vaši prvi koraci u stvaranju počinju nabadanjem tih ponuđenih darova u Dream Shaping sučelju. Uređivanje snova je sada još detaljnije, s nešto većim brojem dodataka i mogućnosti od Early Access ponude. Sve će vam se činiti jako, jako komplicirano na prvi pogled, ali poanta je da ne morate sve shvatiti ako ne želite. Korak po korak, pratite Imp zadatke koji vas postupno upoznavaju sa najbitnijim dijelovima sučelja i nagrađuju s još balunčića. Imate hrpu edukativnih snimki, koje možete pratiti i gledati kad god negdje zapnete, u stvarnom vremenu dok stvarate. Ali, što ćete stvarati?

Bilo što. Što god vam padne na pamet.

Slike govore tisuću riječi. Ne trebate ni meni vjerovati, sami pogledajte ponudu snova dostupnu na indreams.me, web stranici koja služi kao dodatak glavnom softveru. Ako i nemate Dreams (dakle, do kraja ove recenzije), dodajte snove koje vas zanimaju u listu za kasnije. Ako imate Dreams, samo kliknite Play Now s upaljenom igrom i odmah uskačete. Pravite se da ste na YouTubeu, samo s igrama. Dobro, i animiranim filmovima. I glazbom. I pejzažima. I kipovima. I fizičkim modelima tekućina. I poezijom. I lutkama. I – ma dobro, sami istražujte dalje. Hoću se vratiti nazad u snove čim prije, stoga, evo samo mali osobni odabir snova koji me iznenadio kroz proteklih tjedan-dva.

Pip Gemwalker

Sedam razina simpatičnog puzzle platformera kojeg možete potpuno raščlaniti i raditi svoje razine.

Mimeo Prophecy

Akcijski RPG po uzoru na stare PS1/SNES klasike s blagim naznakama Earthbounda. Zasada samo prvih sat vremena (!) istraživanja po gradu.

The Missing Constellation

kratka 3D avantura po uzoru na Journey, ujedno i promotivna posveta francuskom pijanistu Piano Novel.

Taken by the Rust

Platformer iz prvog lica gdje istražujete misteriozan, navodno opustošen planet. Dvije epizode zasada.

DiA

Stilizirana avantura sa zagonetkama i malo akcije. Demo dostupan, puna igra u budućnosti.

Untitled Space Opera

Početak nečeg predivnog.

Player Piano Player

Ritam igra u kojoj vas kauboji pucaju kad pogriješite. Teže nego što zvuči.

Haus of Bevis

Jedan od najpopularnijih snova. Bez spoilera, iskusite ga sami, jer nema ništa drugo poput Bevisa.

Virtual Reality

Žestoka elektronika. Backtoman ima skoro cijeli album.

Project Ikelos

Očiti Dark Souls klon, ali radi jako dobro.

Mogao bih listati danima. Nisam spomenuo jedan san gdje ste puding i skačete po slatkišima do cilja. Ili onaj san gdje gledate horor VHS kazete na tavanu. Ili onaj san gdje ste vještica izgubljena u ormaru pa bježite vani u borbama na poteze poput svakog poštenog JRPG-a. Ili… Evo, opet ja blebećem bezveze. To je ta ovisnost. Taj vražji AutoSurf. Jednom kad pustite Dreams da vas automatski nosi valovima kolektivne podsvijesti svih stvaratelja u Dreamiversu, gotovo je.

Razlog zašto ova recenzija kasni nije zbog nekih gadnih privatnih problema ili spomenute korone, ma niti zbog posla koji mi oduzima dragocjeno vrijeme za sanjarenje. Jednostavno, toliko je lako zajahati tu snovitu dasku i izgubiti se u praktički nepresušnom izvoru čudnih i suludih izuma i izmišljotina. Naravno, nije sve bajno i ispolirano, ima puno nedorečenih klonova već poznatih igara i koncepata, ali ni tu Dreams ne posustaje. Samo palac gore ili dolje nakon probe i surfanje se namješta prema vašem ukusu.

Kada sam nasumično dobio akcijski platformer s nevjerojatno dobro animiranim robotskim protagonistom pa horror avanturu u stilu Clock Towera iz prvog lica pa konceptualni demo za co-op akcijski RPG s klasama… Evo, opet brbljam. Zaustavite me, jer se ne mogu kontrolirati. Treba mi intervencija.

DISARMED je možda najpoznatiji sanjar, njegov robot je samo jedan primjer zašto.

Dreams je revolucija. Nikada prije nije bilo toliko lako raditi video igre. Nije mi potpuno jasno kako igre u Dreamsu zapravo nemaju učitavanja, neovisno koliko sadržaja imaju. Nije mi ni jasno kako Dreams zauzima manje od 10GB neovisno koliko igara ste probali. Dreams nema poligone, znate to? Znate li da Dreams ne košta punu cijenu, nego samo 269 HRK? Znate li da je to pljačka tisućljeća? VR podrška dolazi jako brzo, online mogućnosti za više igrača nešto kasnije. VR igre za mase od mase, hej, hej! Stanite malo, razmislite malo. Ulazimo u neistražene vode. Ne, nemate izgovora. Mislite da niste maštoviti? Dreams će vas uvjeriti i osnažiti.

Nemate snage i volje za napraviti cijelu igru? Dobro, napravite neki predmet. Netko će ga iskoristiti. Po Discord zajednicama se trenutno traže originalni likovi za NPC-eve, na primjer. Pozadinska glazba i efekti su uvijek tražena roba. Logika i algoritmi za mehanizme i varijable su iznimno cijenjeni. Dajte svoj glas nekom liku! Napišite koji scenarij. Naškrabajte neki grafit. Čak i ako ne želite stvarati, skupljajte snove u kolekcije po temi ili raspoloženju i dijelite ih dalje. Podržite nekoga komentarom. Pošaljite bug report. Bilo što. Sve vrijedi.

Pig Detective II prvi je dobitnik Impy nagrade za najbolji san. Zasluženo kao i Parazit!

Neopisivo je koliko je zabavno i cjelovito stvarati, dijeliti i igrati u Dreamsu. Jako mi je teško opisati riječima koliko je Dreams poseban komad softvera. Kako ću izraziti taj dječji osjećaj otkrića, taj nalet endorfina kada prvi odigrate nešto svježe i divlje, nešto malo i intimno, nešto veliko i bombastično, nešto jedinstveno? Svakim danom broj igrača u Dreamsu se samo povećava i povećava, a snovi se samo množe. Čekaju na vas. Čekaju da i vi sanjate. Pridružite se revoluciji, ne bojte se. Budućnost je tu – nije san.

Dreams recenzija

100

Nevjerojatno. Predivno. Zadivljujuće.